Bhubaneswar, India CNN —
Prim-ministrul indian Narendra Modi trebuia să inaugureze sâmbătă un nou tren de mare viteză, Vande Bharat Express, ca parte a investiției masive a guvernului său în modernizarea rețelei feroviare extinse a țării și a altor infrastructuri.
Dar, în schimb, s-a deplasat la locul unuia dintre cele mai grave accidente feroviare din istoria țării pentru a-și transmite condoleanțe.
Peste 280 de persoane au murit și peste 1.000 au fost rănite într-un accident cu trei sensuri în care au fost implicate două trenuri de pasageri și un tren de marfă, vineri, în estul statului Odisha, au declarat oficialii.
Accidentul mortal din orașul Balasore s-a răspândit în India, acum cea mai populată națiune din lume, reînnoind apelurile către autorități pentru a se confrunta cu problemele de siguranță într-un sistem feroviar care transportă peste 13 milioane de pasageri în fiecare zi. În timp ce guvernul a turnat recent milioane în modernizarea sistemului, anii de neglijență au lăsat urme care să se deterioreze.
Cauza accidentului de vineri rămâne neclară, dar înalți oficiali ai căilor ferate de stat au declarat pentru CNN că se suspectează că a fost cauzat de o defecțiune a semnalizării.
Oficialii au spus că Shalimar-Chennai Coromandel Express a intrat pe o cale unde un tren care transporta mărfuri a fost oprit și s-a izbit de el, împingând mai multe vagoane pe calea opusă. Un alt tren – Howrah Express care călătorește de la Yesvantpur la Howrah – a lovit vagoanele cu viteză mare și a deraiat.
Un superintendent de gară din statul Odisha a explicat sâmbătă că o defecțiune a semnalizării poate apărea fie din cauza unei defecțiuni tehnice, fie din cauza unei erori umane, deoarece semnalele de trafic sunt adesea gestionate de personalul din fiecare stație.
O „anchetă la nivel înalt” a fost dispusă cu privire la coliziune pentru a înțelege ce a cauzat accidentul, a declarat Ashwini Vaishnaw, ministrul căilor ferate, reporterilor sâmbătă.
„Nu îi putem aduce înapoi pe cei pe care i-am pierdut, dar guvernul este alături de ei (familiile) în durerea lor. Acest incident este foarte grav pentru guvern… Oricine va fi găsit vinovat va fi pedepsit aspru”, a spus Modi, adăugând că guvernul „nu va lăsa piatra neîntoarsă”.
Când soarele a răsărit sâmbătă, salvatorii s-au grăbit peste încurcătura de epave și au răsturnat vagoane de tren într-o căutare disperată a supraviețuitorilor. Pasagerii s-au alăturat primului răspuns în efortul de a-i elibera pe cei prinși. Oficialii au spus că numărul morților este suspectat să crească și mai mult, deoarece se credea că mulți pasageri sunt prinși sub vagoane.
Autoritățile locale au declarat în acea seară că eforturile de căutare au încetat, dar vor fi reluate duminică.
„Este încă în desfășurare. Trebuie să ridicăm epava și să vedem ce este dedesubt… A sosit o macara, vom ridica autocarele unul câte unul, dar nu avem prea multe speranțe să găsim supraviețuitori”, a declarat șeful serviciilor de pompieri al lui Odisha, Sudhanshu Sarangi, pentru postul local de știri. NDTV.
„Nu am văzut niciodată atâtea cadavre până acum. Este trist, dar încercăm.”
Guvernul statului, care are o populație de aproximativ 44 de milioane de locuitori, a declarat zi de doliu sâmbătă.
Imaginile video și fotografiile de la locul accidentului de lângă gara Bahanaga Bazar au arătat scene de haos și disperare. Zeci de cadavre au putut fi văzute întinse lângă vagoane de tren deteriorate, în timp ce ofițerii de poliție și supraviețuitorii stăteau în apropiere. Lucrurile personale ale pasagerilor au fost împrăștiate în vagoane, cu geamurile zdrobite, vărsând sticlă și resturi metalice pe podele. Vagoanele de tren au fost rupte.
Unul dintre pasagerii care stăteau în penulul autocar, Anshuman Purohi, a declarat pentru CNN că a simțit o „scuturare masivă” înainte ca trenul să se oprească. Când a deschis ușa, a putut vedea restul trenului de pe șine într-un șanț.
„În timp ce mergeam, tot ce am putut aici a fost un strigăt imens de strigăte umane. Oameni însângerați, alergând la antrenorul nostru pentru ajutor și apă”, a spus el, adăugând că a putut vedea doar o fracțiune din distrugere.
„Asta a fost doar o parte din accidentul general. Nu am putut vedea partea din față. Antrenorii erau unul peste altul. Vagoane deasupra vagonului… Oameni aruncați din trenuri la mulți metri distanță.”
Rohit Raj, un supraviețuitor în vârstă de 19 ani, a declarat pentru CNN: „Darmeam când, dintr-o dată, am auzit o prăbușire puternică. Era fum peste tot, nu vedeam. Toată lumea țipa, toată lumea era șocată.”
„Oamenii încercau să fugă și să scape din tren. Antrenorul din fața mea a fost stricat grav. Oamenii au fost prinși în capcană. Am văzut oameni îngrămădiți unul peste altul. Antrenorul meu a deraiat, dar din fericire am reușit să scap.”
Un alt supraviețuitor, care nu-și împărtășește numele, a declarat televiziunii locale că a adormit și s-a trezit zguduit când trenul a deraiat, făcând ca aproximativ 15 persoane să cadă peste el.
„Eram în partea de jos a grămezii. Mâna este rănită, mă doare foarte mult, dar și ceafa”, a spus el. „Când am ieșit din tren, am văzut că cineva și-a pierdut mâna, cineva și-a pierdut membrul, fața cuiva a fost desfigurată.”
Sâmbătă, vorbind reporterilor, Narendra Singh Bundela, inspectorul general al operațiunilor la Forța Națională de Răspuns la Dezastre (NDRP), a declarat că echipele au salvat pasagerii găsiți în viață la fața locului, dar multe cadavre rămân prinse sub vagurile deraiate.
„Autocarele sunt foarte grele și a fost o sarcină dificilă să le scoți și să identifici cadavre”, a spus Bundela, adăugând că 17 autocare au fost deraiate și grav avariate.
„Acesta este un incident grav și guvernul a ordonat o anchetă”, a spus el. „Acest secol pentru India, din câte știu eu, este unul dintre cele mai grave accidente.”
Rețeaua feroviară extinsă a Indiei, una dintre cele mai mari din lume, a fost construită cu mai bine de 160 de ani în urmă sub dominația colonială britanică. Astăzi, rețeaua circulă aproximativ 11.000 de trenuri în fiecare zi pe 67.000 de mile de șine. Acesta suferă de infrastructura îmbătrânită și de întreținere deficitară – factori adesea citați în accidente.
În 2005, cel puțin 102 de persoane au murit când un tren de pasageri a deraiat în statul sudic Andhra Pradesh, în timp ce încerca să traverseze șinele spălate de o inundație. În 2011, zeci de oameni au fost uciși când un tren a sărit șine în statul nordic Uttar Pradesh.
Numărul morților din accidentul de vineri l-a depășit deja pe cel al unui alt incident infam din 2016, când peste 140 de persoane au fost ucise într-o deraiere în statul Uttar Pradesh din nordul statului. În același an, Modi a anunțat investiții uriașe în sistemul feroviar din India, menite să îmbunătățească siguranța și conectivitatea.
În 2021, peste 16.000 de oameni au murit în aproape 18.000 de accidente feroviare în toată țara. Potrivit National Crime Records, majoritatea accidentelor feroviare – 67,7% – s-au datorat căderilor de la trenuri și coliziunilor dintre trenuri și persoane de pe linie.
Cel mai recent accident vine în timp ce India efectuează o revizuire majoră a infrastructurii sale, țara investind milioane pentru a moderniza legăturile de transport.
În februarie, Modi a inaugurat prima secțiune a unei autostrăzi de 1.386 de kilometri (861 de mile) care leagă capitala New Delhi de centrul financiar Mumbai. De asemenea, este în curs de construcție și coridorul de marfă dedicat occidental, care are ca scop decongestionarea rețelei feroviare a Indiei. Mai târziu în acest an, țara va deschide Podul Chenab – cel mai înalt pod de cale ferată din lume – în regiunea Jammu și Kashmir a țării.
Modi a ajuns sâmbătă la fața locului din Balasore, pentru a cerceta locul, a se întâlni cu echipele de urgență și a vizita pasagerii răniți în spital.
Peste 115 ambulanțe și mai multe unități de pompieri sunt implicate în efortul de salvare. Armata indiană, echipele Forței Naționale de Răspuns la Dezastre, Forța de Acțiune Rapidă a Dezastrelor Odisha și serviciile de pompieri ale statului au fost trimise la fața locului.
Sute de oameni s-au adunat în afara spitalelor locale pentru a dona sânge, într-o demonstrație masivă de solidaritate și sprijin. Aproximativ 500 de unități de sânge au fost colectate peste noapte, cu 900 de unități în prezent în stoc.
Manish, un voluntar, a încercat să doneze sânge la Spitalul Soro Block, dar nu a putut intra, deoarece era deja plin de oameni care s-au oferit să ajute.
„Există literalmente cadavre de jur împrejur”, a spus el. „Pasagerii răniți sunt tratați în afara spitalului din cauza lipsei de paturi”.
Premierul pakistanez Shehbaz Sharif și-a împărtășit „condoleanțe din inimă”, alăturându-se unui cor de alți lideri mondiali, inclusiv prim-ministrul britanic Rishi Sunak, președintele Comisiei UE Ursula von der Leyen și prim-ministrul japonez Fumio Kishida.
Teele Rebane și Allegra Goodwin au contribuit la acest raport.