Muzeul Whitney vinde clădirea Breuer către Sotheby’s pentru aproximativ 100 de milioane de dolari
Casa de licitații va face din icoana Brutalist de pe Madison Avenue nava emblematică în 2025.
Confirmând zvonurile conform cărora lumea artei ar fi azvârlit în această primăvară, Sotheby’s a declarat joi că a cumpărat clădirea Brutalist din 1966 a Muzeului Whitney de Artă Americană de Marcel Breuer pe Madison Avenue și că își va muta sediul acolo din York Avenue în 2025.
Prețul de cumpărare al clădirii Breuer nu a fost dezvăluit, dar două persoane implicate în afacere, care au întrebat să nu fie identificați pentru că nu au fost autorizați să discute public, cifra la aproximativ 100 de milioane de dolari.
„Este dulce-amăruie” Adam D. Weinberg, directorul lui Whitney, a spus despre despărțirea definitivă de clădire. „Cunosc fiecare centimetru pătrat din el și cred că este unul dintre marile monumente de artă de acolo. Este o capodopera a arhitecturii moderne.”
Charles F. Stewart, directorul executiv al Sotheby’s, a numit clădirea Breuer „o oportunitate o dată în viață pe care nu o putem rata”, adăugând că „locația nu ar putea fi mai ideală pentru baza noastră de clienți” pentru a vedea artă, a participa vânzări și întâlniți cu specialiști.
„Șansa de a cumpăra un muzeu emblematic în orice oraș important – acest lucru nu se întâmplă”, a continuat Stewart. Deși casa de licitații va angaja un arhitect pentru a reimagina interiorul Breuer și pentru a crea o sală de vânzări în cadrul structurii cu cinci etaje – este într-un cartier emblematic, dar nu are ea însăși o desemnare de reper – Stewart a spus că Sotheby’s s-a „angajat să păstreze integritatea a ceea ce este iubesc clădirea”, inclusiv hol.
Weinberg, care plănuiește să demisioneze în toamna viitoare după 20 de ani, a spus că Breuer nu mai are sens ca Whitney să-l păstreze, având în vedere că muzeul și-a dublat spațiul de expoziție în noul său sediu proiectat de Renzo Piano, care are și o prezență mai accesibilă și mai primitoare.
„A fost construit pentru o perioadă de picturi mari de șevalet”, a spus Weinberg despre Breuer. „Pentru noi a devenit clar că nu are sens să avem o Whitney divizată – cum o împarți?” el a adăugat. „De asemenea. nu vrem să fim proprietari”.
Pentru Sotheby’s, Breuer reprezintă o oportunitate de a-și îmbunătăți locația pe York Avenue, apropiindu-se de inima lumii artistice din Upper East Side, o zonă care include galerii mari precum Gagosian, Mnuchin și Acquavella și în care galeriile mai mici proliferează. Locația din Madison Avenue va permite, de asemenea, mai mult trafic pe jos către expozițiile Sotheby’s, și anume previzualizările sale înainte de licitație, care oferă membrilor publicului posibilitatea de a vedea opere de artă apreciate înainte ca acestea să dispară în mâinile private.
Mutarea reprezintă o întoarcere la rădăcinile lui Sotheby, având în vedere că casa de licitații a ocupat cândva Galeriile Parke-Bernet de peste Madison Avenue, unde se află acum Gagosian.
Acordul – pe care Sotheby’s și Whitney au refuzat să o confirme ca răspuns la întrebările din partea The Times în aprilie – rezolvă în cele din urmă soarta clădirii Breuer, care a stat în balanță de când Whitney s-a mutat în districtul de ambalare a cărnii în 2015. În cele din urmă, Whitney va prelua clădirea și va funcționa atât în partea de sus a orașului, cât și în centrul orașului? Clădirea Breuer ar ajunge să fie reședința privată a unei persoane bogate sau un magazin de vânzare cu amănuntul?
Mulți s-au întrebat dacă Whitney va avea un nou început de succes în acea parte mai ușoară a Manhattanului, după ce a devenit atât de strâns legat de Breuer. Ce a fost Whitney fără Breuer? Ce a fost Breuer fără Whitney?
Leonard A. Lauder, puternicul președinte emerit al lui Whitney, sa opus inițial mutarii muzeului în centrul orașului ca fiind riscantă și a insistat ca Whitney să se angajeze să nu vândă Breuer timp de 20 de ani. Dar Lauder a devenit în cele din urmă un convertit la noua locație și a fost numită pentru el: Clădirea Leonard A. Lauder.
„Când a început discuția, a fost înainte de finalizarea High Line, înainte de a începe Hudson Yards și înainte de o mare parte a boom-ului major al construcțiilor”, a spus Lauder pentru The Times în 2016. „Mi-a fost teamă, într-adevăr, că Whitney nu va fii o instituție singuratică într-un cartier care aștepta să se întâmple. Ei bine, se întâmplă.”
Într-adevăr, Whitney, în noua sa locație, a devenit o parte integrantă a reîntineririi acelui cartier, contribuind la dezvoltarea rezidențială și comercială continuă în zona din jurul High Line și Hudson Yards.
După plecarea lui Whitney, Metropolitan Museum of Art a închiriat clădirea pentru șase ani, prezentând artă contemporană în Met Breuer. Printre spectacolele sale demne de remarcat au fost „Unfinished: Thoughts Left Visible”, cu lucrări de artă în diferite stări de finalizare, precum și retrospectiva Kerry James Marshall, „Mastry”.
Met a cheltuit aproximativ 15 milioane de dolari pentru modernizarea lui Breuer — inclusiv o sumă considerabilă pentru restaurant — și a costat muzeul aproximativ 17 milioane de dolari pe an pentru a conduce clădirea.
În 2021, Met a predat spațiul Colecției Frick, care a folosit clădirea în timp ce conacul său din 1914 Gilded Age de pe Fifth Avenue este supus renovării.
Sub Sotheby’s, clădirea Breuer de pe East 75th Street va include o galerie și spațiu de expoziție, precum și o sală de vânzări pentru licitații. Mai rămâne de stabilit dacă casa de licitații va păstra restaurantul subteran.
Sotheby’s va prelua clădirea Breuer în septembrie 2024, când Frick va pleca. Planifică să se mute în anul următor.
Clădirea modernistă a fost proiectată de Breuer, un arhitect de origine maghiară, format în Bauhaus. Deși multora nu le-a plăcut clădirea chinuită, stalid arhitectura, Breuer a ajuns să fie considerat spațiul ideal în care să arate arta și sculptura din secolele XX și XXI. „S-a îmbinat frumos cu forma și funcția”, a scris Michael Kimmelman în The New York Times în 2015. „Etajele expoziționale nu erau doar practice și flexibile. Erau, de asemenea, deosebite, rafinate și musculoase, cu tavanele lor din beton grilaj. În exterior și în interior, amestecul de granit gri, beton și ardezie transmitea o finețe extremă.”
Fondată în 1930, Whitney s-a deschis în 1931 pe West Eighth Street, lângă Fifth Avenue. În 1954, muzeul s-a mutat într-un loc extins la 22 West 54th Street, înainte de a se muta la Breuer în 1966. Înainte de a decide să ridice mize și să se mute în centrul orașului, Whitney a luat în considerare mai multe reproiectări la locația sa din Breuer, inclusiv extinderi de Michael Graves, Rem. Koolhaas și Renzo Piano.
În 2024, Sotheby’s își va deschide noile galerii emblematice în Hong Kong și Paris. Mai târziu în acest an, Sotheby’s va deschide Gantry Point în Long Island City, NY, o unitate de 240.000 de metri pătrați pentru manipularea și depozitarea lucrărilor de artă.
Sotheby’s va păstra proprietatea asupra sediului pe care l-a ocupat din 1980 la 1334 York Avenue – extinzându-l în 2019 – și unde compania va continua să funcționeze până când se va muta în clădirea Breuer.
„Am fost foarte recunoscător că au crezut că vom fi mari administratori ai acestei clădiri”, a spus Stewart despre Whitney. „Deschis publicului, prezentând artă — utilizarea clădirii va fi în concordanță cu motivul pentru care a fost construită. Există un continuum.”
Robin Pogrebin este reporter la biroul Cultură, unde acoperă instituțiile culturale, lumea artei, arhitectura și alte subiecte. Ea este, de asemenea, co-autoarea cărții „Educația lui Brett Kavanaugh: o investigație”. @rpogrebin • Facebook