LOS ANGELES, 8 mai (Reuters) – Ronald D. Moore și-a început cariera de scriitor de televiziune în 1989, într-o slujbă de juniori la „Star Trek: The Next Generation”, înainte de a urca în rânduri pentru a produce hituri precum „Battlestar Galactica” și „Outlander”.
Acea cale către succes este greu de găsit în Hollywood-ul de astăzi, spun Moore și alți scriitori, și este unul dintre motivele pentru care Writers Guild of America (WGA) a convocat o grevă care a început pe 2 mai și a închis televiziunea noaptea târziu și amenință să submineze sezonul TV crucial de toamnă.
„Dacă aș începe astăzi, ar fi o afacere mult mai grea decât atunci când mi-am început cariera”, a spus Moore, în vârstă de 58 de ani, în timp ce făcea pichete în fața studiourilor Universal ale Comcast Corp (CMCSA.O) din Burbank, California.
Cum să antrenezi și să sprijini o nouă generație de scriitori este un punct de blocare în negocierile contractuale dintre WGA, care reprezintă 11.500 de scriitori de filme și TV, și marile studiouri de la Hollywood. Ambele părți sunt de acord că schimbările aduse de revoluția în streaming a televizorului au redus oportunitățile de a lucra pe platouri și de a vedea direct cum se face televiziunea.
În urmă cu un deceniu, când emisiunile de televiziune dominau televiziunea, sezoanele durau de obicei 22 de episoade. După ce erau scrise una sau două, începeau filmările, iar echipa de scriitori mergea pe platou pentru a ajuta la rescrieri și producție. În cele din urmă, și-ar putea face drumul până la rularea propriului serial.
Netflix Inc (NFLX.O) și alte servicii de streaming au început să creeze seriale mai scurte în „mini camere” cu mai puțini scriitori. Pentru o emisiune în flux, 10 până la 12 episoade sunt scrise simultan, iar mulți dintre scriitori sunt concediați înainte de începerea filmării.
În timp ce le reduce salariul potențial, acest sistem „limitează, de asemenea, nivelurile de experiență ale acelor scriitori”, a spus John August, membru al echipei de negociere a WGA. „Nu vor învăța cum să facă un spectacol”.
COLABORAREA CU ACTORII
Scriitorii repetă adesea scenariile în timpul producției, din diverse motive. O scenă în aer liber, de exemplu, ar putea fi mutată în interior din cauza vremii nefavorabile, necesitând schimbări, a spus scriitoarea „Boardwalk Empire” Cristine Chambers. Contribuțiile actorilor pot duce la revizuiri.
„Abilitatea de a vorbi cu actorii schimbă scenariul”, a spus Chambers. „Deodată văd ceva din punctul de vedere (al actorului). Este o colaborare”.
Studiourile de la Hollywood au făcut o propunere de a ajuta scriitorii aflați la începutul carierei. Ei au sugerat ca un showrunner să identifice un scriitor promițător pe care să-l aducă pe platourile de filmare, similar unui program al Directors Guild of America, potrivit unei surse care cunoaște discuțiile. Scriitorul mai tânăr ar fi plătit cu o bursă.
WGA, totuși, caută o cerință pentru cel puțin șase scriitori TV per serial, jumătate dintre ei fiind angajați pe toată durata producției. Pentru studiouri, această cerință este nepractică și ar putea duce la plătirea scriitorilor luni de zile în așteptarea începerii filmărilor.
„Aceste propuneri necesită angajarea scriitorilor, indiferent dacă sunt sau nu necesari pentru procesul creativ”, a declarat Alianța Producătorilor de Film și Televiziune (AMPTP), grupul care negociază în numele Walt Disney Co (DIS.N), Universal. , Netflix și alte studiouri.
„Este în realitate o cotă de angajare care este incompatibilă cu natura creativă a industriei noastre”, a adăugat AMPTP.
Studiourile au oferit creșteri ale salariilor și plăți reziduale pentru a aborda plângerile conform cărora scriitorii lucrează mai mult și câștigă mai puțin și că compensația nu este suficient de mare pentru ca mulți scriitori să își câștige un salariu de trai în New York și Los Angeles.
WGA cere majorări de salariu mai mari decât au propus studiourile și recompense pentru scriitorii cu mai multă experiență.
Acum, jumătate dintre scriitori lucrează la niveluri de salariu minim, a spus WGA. „Companiile au transformat scara succesului economic pentru scriitori într-un taburet”, a spus Chris Keyser, co-președinte al comitetului de negociere WGA.
Pe liniile de pichet, scriitori aspiranți, cum ar fi Carrie Smith, în vârstă de 25 de ani, s-au alăturat membrilor WGA, sperând să ajute Breasla să obțină o înțelegere cu condiții mai bune pentru a-i ajuta să-și construiască o carieră.
„Vreau să fac parte din lupta pentru un viitor mai bun”, a spus Smith în timp ce ținea un semn „Writers Guild of America On Strike”. „Nu poți să te urci pe o scară spartă”.
Reportaj de Lisa Richwine; Editare de Mary Milliken și Diane Craft
Standardele noastre: Principiile Thomson Reuters Trust.