Fiecare cursă are nevoie de o linie de sosire. Pentru franciza „Fast & Furious”, studioul continuă să o împingă mai departe, cel puțin conform lui Vin Diesel, care a sugerat la premiera mondială a celei de-a 10-a tranșe – o plimbare emoționantă fără creier, dar plină de acțiune, numită „Fast X”. ” – că Universal ar putea împărți „finala” în trei filme. De ce nu șapte? Sau încă 20, de altfel? Acest lucru i-ar putea permite lui Diesel să îmbine aceste sechele din ce în ce mai disperate cu cealaltă franciză a sa, „XXX”.
Producătorul-vedeta are un mod de a vorbi despre lansarea fiecărui nou film „Fast” (vă amintiți indicii că ar putea veni un spin-off exclusiv feminin?), ceea ce pare contraproductiv, având în vedere că o parte cheie a atracției Diesel vine din Capacitatea actorului cu voce zgomotoasă de Harley de a reduce gândurile complexe la fraze concise. Își va miji ochii, va sparge acel zâmbet lateral și va scoate ceva nebunesc („Nu am prieteni, am familie”) și va suna profund. Filosofia Gearhead, sau „Zen și arta întreținerii motocicletelor”, servită cu floricele de porumb.
Dar încă două filme pentru a termina această franciză? E prea mult. Este destul de rău că „Fast X” este o jumătate de poveste: o reuniune elaborată a tuturor personajelor din lista A introduse în cele nouă filme anterioare (da, toate dintre ei), care începe-și-oprește drumul spre un cliffhanger. De data aceasta, răufăcător este Dante diabolic al lui Jason Momoa, un nou personaj extravagant, pe care scenariul cel mai bine de ignorat îl reconstituie în seria „Fast Five”, prezentându-l drept fiul domnului crimei brazilian Hernan Reyes, mânat de răzbunare să-l facă pe Dominic Toretto. (Diesel) și echipajul său „sufer”.
„Se apropie un război. Sunt alese părți și toți cei pe care îi iubești vor fi distruși”, avertizează Cipher, super-hacker-ul lui Charlize Theron, care a fost și un răufăcător ultima dată când am verificat. Dar „dușmanul dușmanului meu” și toate astea. eu spuse tu să ignori scenariul. Realizatorii filmului au făcut-o, până în punctul în care „X” marchează locul în care regizorul cel mai de încredere al proprietății, Justin Lin, a renunțat. S-ar putea să fii tentat să faci la fel. Apoi, din nou, dacă ați ajuns până aici, ați putea la fel de bine să așteptați până la „F11” sau „FasTwelve”.
Lin, care a condus cinci dintre filmele anterioare, a gătit o modalitate inteligentă de a lega o serie care a dispărut înapoi la punctul culminant convenit – înainte să înceapă să învie personaje și să facă cascadorii Looney Tunes („F9” găsit). eroii noștri lansând un Fiero roșu în spațiu). Apoi s-a lovit de un perete. Intră Louis Leterrier, regizorul francez al filmelor relativ eficiente „Transporter”, care și-a făcut și ea parte de epopee cu efecte gonzo, precum „Clash of the Titans”.
Leterrier este rău cu povestea, dar destul de puternic pe frontul acțiunii. Personajele sar în mod constant în interiorul și ies din vehiculele cu viteză în aceste filme, iar munca lui Leterrier aici trebuie să fi simțit oarecum similară, urcându-se la bordul mașinii care este franciza „Fast” în plină abur. Fanii ar putea ierta salturile uriașe ale logicii, felul în care scenele fără rost (cum ar fi cameo-ul lui Pete Davidson) se transformă în lupte fără niciun motiv întemeiat, deoarece un astfel de conflict menține lucrurile interesante.
De cele mai multe ori, este greu de urmărit de ce Dom și compania fac ceea ce fac, în afară de punctul evident că încearcă să nu se repete – ceea ce este ironic, deoarece filmul se deschide cu o reluare de șase minute. a punctului culminant „Fast Five”, cu Momoa introdusă în acțiune. El este aruncat de pe acel pod din Rio, moare pentru câteva secunde și apoi dedică următorul deceniu (în afara ecranului) studierii fiecărei mișcări a lui Dom.
Dante este unul dintre acele personaje care știe mult mai multe despre franciză decât tine (Marvel este plin de ei), făcându-i pe spectatorii ocazionali să simtă că ar fi trebuit să-și facă temele înainte de a viziona un film care altfel le cere să-și parcheze creierul la ușă. . Între garderoba lui Prințul întâlnește Regele Tigru și modul teatral în care tratează distrugerea în masă ca pe un spectacol Siegfried și Roy, Dante este un personaj ciudat de ambiguu – un caz curios de queerbaiting (sau doar încercarea unui actor rău de a face impresie) care coexistă alături. poftele clar hetero ale serialului. Ca întotdeauna, „Fast X” prezintă montaje extinse ale femeilor fără nume și adesea fără chip, în pantaloni scurți, făcând twerk înainte de fiecare cursă de stradă.
Daniela Melchior o interpretează pe Isabel, unul dintre cele două personaje feminine noi care primesc de fapt un nume. În calitate de agent al agenției Tess, Brie Larson este celălalt. Ambele sunt rude cu prietenii lui Dom din filmele anterioare – ceea ce îi face și „familii”, după logica lui. Problema cu un cerc atât de extins (în afară de faptul că este dificil să le dai toate lucrurile de făcut, unii, cum ar fi Helen Mirren, care apar doar pentru una sau două scene) este că îl face pe Dom foarte vulnerabil la tipul de „ suferinţă” îşi propune Dante.
În primul rând, el dezlănțuie o bombă cu neutroni uriașă, care se rostogolește neglijent, pe străzile Romei, aproape că aruncă în aer Vaticanul. Există scene explozive în Brazilia, Portugalia, Los Angeles și Antarctica, toate par a fi la o călătorie de cinci minute una de alta. În timp ce Dom petrece o mare parte din film încercând să-și protejeze fiul de 8 ani (Leo Abelo Perry), o mulțime de iubiți de mult timp ajung să „moară”, deși aceste filme au arătat o înțelegere atât de flexibilă a mortalității (nu ca să mai vorbim de fizică și plauzibilitate) că nu are sens să-i plângem încă.
Două stele pe care probabil le-ai fi numărat fac camee în secvențele de la finalul creditelor – imediat după ce Dom își face marea cascadorie în barajul Hoover, cu ușurință cea mai nebunească piesă de teatru a filmului – sugerând ce au pregătit următoarele două (sau 20) filme „rapide”. . Până acum, această franciză este o mașină de bani bine unsă, ceva între o reclamă auto de lungă durată (veți dori să cumpărați acel prototip electric DeLorean) și un anunț de siguranță publică „nu încercați asta acasă”. Totuși, numirea primei părți a unui final pare puțin mai mult decât un truc de marketing. În timp ce franciza cu cea mai mare valoare octanică de la Hollywood nu dă semne de încetinire, a fost o nesăbuință să dau undă verde unui astfel de zgomot.