Cât timp stau în afara aerului este o întrebare deschisă. În timpul ultimei greve, au revenit treptat după câteva luni.
La doar câteva ore după ce sindicatul care reprezintă mii de scriitori de televiziune și filme a anunțat că intră în grevă, sute de membri ai lor au ocupat marți un întreg bloc din Midtown Manhattan.
Adunați în fața unui eveniment NBCUniversal de pe Fifth Avenue, scriitorii au scandat „Fără contract, fără conținut” și au ridicat pancarte cu sloganuri precum „Pencils Down!!!” și „Alerta spoiler: vom câștiga”.
„Aceste companii ne distrug în mod absolut industria”, a spus Tony Kushner, dramaturgul apreciat și scenarist de filme precum „Lincoln” și „The Fabelmans”, din linia de pichet, referindu-se la studiourile de la Hollywood.
A fost o demonstrație zgomotoasă de solidaritate, care a răsunat pe liniile de pichet în afara studiourilor importante din Los Angeles. Dar consecințele imediate ale grevei – care a spulberat 15 ani de pace a muncii în industria divertismentului și va opri o mare parte din linia de asamblare a producției de la Hollywood – a fost resimțită cel mai acut în lumea televiziunii de noapte târziu, care s-a întunecat imediat.
Marți după-amiază, NBC a emis o declarație conform căreia următoarea ediție a „The Tonight Show Starring Jimmy Fallon” se va repeta din aprilie. „Late Night With Seth Meyers” a anulat o emisiune care trebuia să includă un interviu cu actrița Rachel Weisz, înlocuindu-l cu o reluare din februarie.
Noi episoade din emisiunile de noapte găzduite de Stephen Colbert și Jimmy Kimmel au fost, de asemenea, suspendate. „Saturday Night Live” a anulat un nou episod programat pentru acest weekend cu Pete Davidson ca gazdă. NBC a spus că va „repeta până la noi ordine”, ridicând posibilitatea ca serialul să nu poată încheia cel de-al 48-lea sezon cu un final.
Cât timp stau emisiunile de televiziune de noapte târziu este o întrebare deschisă. În timpul ultimei greve, în 2007, spectacolele de noapte târziu au revenit treptat după aproximativ două luni, chiar și cu scriitorii lor încă pe pichet. (Acea greva a durat 100 de zile.)
Dl. Kimmel, gazda ABC noaptea târziu, își plătea personalul din buzunar în timpul acelei greve și a spus ani mai târziu că a trebuit să se întoarcă în aer pentru că aproape și-a epuizat economiile.
David Letterman, care deținea show-ul său de la CBS prin intermediul companiei sale de producție Worldwide Pants, a încheiat un acord cu Writers Guild of America, care le-a permis scriitorilor săi să revină la spectacol.
Celelalte gazde – ale căror emisiuni erau deținute de companii media – nu au avut un asemenea noroc. Gazde precum Mr. Kimmel și Conan O’Brien s-au întors fără scriitorii lor și au încercat cu brio să-și organizeze emisiunile fără monologuri standard. Domnul O’Brien a trebuit să recurgă la trucuri care ucid timpul, cum ar fi învârtirea verigheta pe birou, setând un cronometru în acest proces.
Jay Leno, gazda emisiunii „The Tonight Show”, i-a înfuriat pe oficialii WGA scriind propriile glume cu monolog. „Un evreu, un creștin și un musulman intră într-un bar”, a spus domnul Leno în timpul monologului său de deschidere, care a durat aproape 10 minute. „Evreul îi spune musulmanului, vezi, nu am idee ce spun ei, pentru că există o grevă a scriitorilor.”
Gazdele de noapte și producătorii lor de top au fost la apeluri de grup în ultimele săptămâni, coordonând un răspuns în cazul unei greve, potrivit unei persoane informate despre planuri care a vorbit sub rezerva anonimatului din cauza sensibilității situației.
Spre deosebire de dușmănia așa-ziselor războaie de noapte târzie din anii 1990, gazdele au făcut un efort concertat pentru a arăta că sunt în condiții prietenoase, chiar dacă încă competitive. Când James Corden s-a încheiat de la „The Late Late Show” săptămâna trecută, a existat un segment înregistrat care îi prezenta pe domnul Colbert, domnul Fallon, domnul Kimmel și domnul Meyers, toți împreună.
Domnul Meyers, gazda emisiunii NBC de la 12:30 am, a făcut aluzie la devastarea ultimei lovituri într-un segment de la sfârșitul săptămânii trecute.
„Nu îi afectează doar pe scriitori”, a spus domnul Meyers în videoclipul doar pe web. „Afectează tot personalul incredibil de nescris din aceste emisiuni.”
El a adăugat că este un membru mândru al WGA și că a simțit cu tărie că ceea ce au cerut scriitorii este „nu nerezonabil”.
„Dacă nu mă vezi aici săptămâna viitoare, să știi că este ceva care nu se face ușor și că și eu îmi va fi dor de tine”, a spus el.
Greva ar trebui să se întindă pentru un timp semnificativ mai lung înainte ca telespectatorii să înceapă să vadă efectele asupra emisiunilor TV și a filmelor cu scenarii, deoarece procesul de producție pentru acestea poate dura luni sau mai mult de un an. Dar simplul fapt că multe producții s-au oprit brusc a fost o lovitură pentru o industrie deja zguduită în ultimii ani de pandemie și de schimbările tehnologice radicale.
Cea mai mare problemă pentru scriitori este plata. Ei au spus că compensația lor a stagnat, chiar dacă producția de televiziune a crescut rapid în ultimul deceniu. Sindicatele care reprezintă scriitorii, filialele de est și de vest ale Writers Guild of America, au declarat că „comportamentul companiilor a creat o economie gig în interiorul forței de muncă sindicale, iar poziția lor imobilă în această negociere a trădat angajamentul de a devaloriza în continuare meseria de scris.”
Liderii WGA au numit acest moment „existențial”, argumentând că „supraviețuirea scrisului ca profesie este în joc în această negociere”.
Alianța Producătorilor de Film și Televiziune, care negociază în numele companiilor de la Hollywood, a declarat într-o declarație cu puțin timp înainte de anunțarea grevei că oferta sa include „creșteri generoase ale compensațiilor pentru scriitori”.
Principalele puncte de conflict, potrivit studiourilor, implică propuneri ale sindicatelor care ar impune companiilor să angajeze emisiuni de televiziune cu un anumit număr de scriitori pentru o anumită perioadă de timp „indiferent dacă este necesar sau nu”.
Chris Keyser, un președinte al comitetului de negociere WGA, a declarat într-un interviu de marți dimineață că „din punct de vedere filozofic și practic, suntem foarte îndepărtați unul de celălalt”.
În ultimul deceniu, o perioadă denumită adesea Peak TV, numărul emisiunilor de televiziune cu scenarii difuzate în Statele Unite a crescut brusc. Scriitorii au spus însă că salariul lor a stagnat.
În era televiziunii de rețea, un scriitor putea să lucreze la o emisiune cu mai mult de 20 de episoade pe sezon, oferind o viață stabilă pentru un an întreg. Cu toate acestea, în era de streaming, comenzile de episoade au scăzut la 8 sau 12, iar salariul săptămânal mediu pentru un scriitor-producător a scăzut ușor, a spus WGA.
„Ei fac imposibil ca scriitorii mai tineri să își câștige existența”, a spus domnul Kushner, dramaturg și scenarist. „Salariile noastre au scăzut de la ultima grevă.”
Scriitorii vor să repare și formula plăților reziduale, care au fost schimbate prin streaming. Cu ani în urmă, scriitorii puteau primi plăți reziduale ori de câte ori un spectacol era licențiat – în sindicare sau prin vânzări de DVD-uri. Dar serviciile globale de streaming precum Netflix și Amazon au întrerupt aceste brațe de distribuție și plătesc în schimb un reziduu fix.
Deocamdată, energia creativă a scriitorilor va fi dedicată exclusiv semnelor lor de pichet. În afara evenimentului NBCUniversal, un scriitor a ridicat un panou pe care scria: „Plătește-ți scriitorii sau vom strica „Succesiunea”.
Brooks Barnes a contribuit la raportare.