În urmă cu aproape trei luni, Hyundai și Kia au dezvăluit un software care a fost conceput pentru a contracara o epidemie de furturi ale vehiculelor lor, cauzate de o defecțiune de securitate care a fost expusă pe TikTok și pe alte site-uri de socializare.
Până acum, nu a rezolvat problema. În toată țara, hoții încă pleacă cu vehiculele într-un ritm alarmant.
Datele din șapte orașe din SUA culese de Associated Press arată că numărul furturilor Hyundai și Kia este în continuare în creștere, în ciuda eforturilor companiilor de a remedia problema, ceea ce face din 8,3 milioane de vehicule ținte relativ ușoare pentru hoți.
De la Minneapolis, Cleveland și St. Louis până la New York, Seattle, Atlanta și Grand Rapids, Michigan, poliția a raportat creșteri substanțiale de la an la an a rapoartelor de furt Hyundai și Kia până în aprilie. Un al optulea oraș, Denver, care a fost lovit devreme de focarul de furt, a raportat o scădere cu 23% față de nivelurile din 2022, dar a suportat totuși un număr mare de furturi.
Până în acest an, poliția din Minneapolis a primit 1.899 de rapoarte de furt Kia și Hyundai, de aproape 18 ori mai mult decât în aceeași perioadă din 2022.
„Amploarea problemei se extinde și este exponențial mai gravă decât a fost în trecut”, a declarat Brian O’Hara, șeful poliției din Minneapolis, într-un e-mail. „Avem câteva săptămâni în care aproape tot atâtea Kia și Hyundai sunt furate într-o săptămână cât au fost furate anterior într-un an.”
Cele mai recente numere la nivel național privind furturile Hyundai și Kia nu sunt încă disponibile public. Cifrele pentru începutul anului 2023, calculate de Institutul de Asigurări pentru Siguranța Autostrăzilor, vor fi publicate până la sfârșitul acestui an. (Hyundai și Kia fac parte din aceeași familie de corporații din Coreea de Sud.)
Unele orașe din SUA au raportat că 60% sau mai mult din rapoartele lor de furt auto implică acum Hyundais sau Kias. Videoclipurile de pe TikTok și alte site-uri care ilustrează cum să porniți și să furați modelele Kia și Hyundai – folosind doar o șurubelniță și un cablu USB – au permis furturile să se răspândească în întreaga țară de la sfârșitul anului 2021.
La New York, problema furtului Hyundai-Kia a devenit atât de îngrijorătoare încât orașul a ținut o conferință de presă luna trecută pentru a oferi proprietarilor dispozitive care să le poată urmări vehiculele dacă sunt furate. Poliția de acolo a raportat 966 de furturi Hyundai și Kia până la 30 aprilie – de aproape șapte ori numărul din aceeași perioadă a anului 2022.
Rata tulburătoare de furturi, pe care autoritățile la nivel național le-au asociat cu alte infracțiuni, inclusiv cel puțin 14 accidente raportate și opt decese, a persistat în ciuda dezvăluirii de către producătorii de automobile a campaniei lor de software antifurt la mijlocul lunii februarie.
„GLA ne conduce crima”, a spus primarul New York-ului Eric Adams, folosind un acronim pentru furtul de mașini. „Kia și Hyundai conduc GLA-urile.”
Hyundai și Kia au spus că își accelerează distribuția software-ului, Hyundai spunând că a ajuns la 6.000 de instalări pe zi. Compania spune că folosește poșta directă, apeluri telefonice, publicitate digitală și rețelele sociale pentru a încerca să ajungă la proprietarii afectați.
Ira Gabriel, un purtător de cuvânt al Hyundai, a declarat că compania a încercat să elimine de pe rețelele de socializare videoclipurile cu instrucțiuni care arată cum să fure mașinile.
„Dar pe măsură ce apar altele noi”, a spus el, „au existat valuri suplimentare de furturi”.
Kia a declarat într-o declarație că a început să dezvolte și să testeze software-ul de securitate anul trecut.
„Procesul a avut loc într-un ritm accelerat și ne-a permis să începem lansarea software-ului de securitate îmbunătățită la începutul acestui an, în etape”, a spus compania.
Autoritățile de siguranță spun că lansarea software-ului companiilor a fost mult prea lentă. Din cele 4,5 milioane de vehicule Kia care sunt eligibile pentru remediere, producătorul auto spune că a instalat software-ul pe aproximativ 210.000 – aproape 5%. Kia spune că a trimis notificări către aproximativ 2,8 milioane dintre proprietarii afectați și se așteaptă să-i notifice pe toți până la sfârșitul acestei luni.
Pentru Hyundai, cifra este de aproximativ 225.000 din 3,8 milioane de vehicule – aproximativ 6%. Hyundai a spus că se așteaptă să fi contactat toți proprietarii de vehicule afectați până pe 18 mai.
Mașinile afectate ale companiilor, multe dintre ele modele cu costuri mai mici din anii model 2011 până la începutul anului 2022, nu erau echipate cu un dispozitiv de imobilizare antifurt. Un astfel de dispozitiv conține un cip de computer în cheie care trebuie recunoscut de un alt cip din coloana de direcție înainte ca motoarele să pornească.
Deși majoritatea producătorilor de automobile au cipurile de ani de zile, Hyundai și Kia au rămas în urma industriei în ansamblu în ceea ce privește instalarea lor pe multe modele, permițând astfel hoților să exploateze decalajul de securitate. În anul model 2015, dispozitivele de imobilizare erau standard pentru 96% dintre modelele altor producători, dar numai pentru 26% dintre modelele Hyundai și Kia, a declarat Institutul de Asigurare pentru Siguranța Autostrăzilor.
Campania de service a producătorilor de automobile pentru a instala software-ul ar fi trebuit urmărită mai agresiv, a spus Michael Brooks, director executiv al Centrului nonprofit pentru Siguranța Auto.
Brooks a sugerat că, dacă Administrația Națională pentru Siguranța Traficului din SUA ar fi reușit o rechemare a vehiculelor afectate, ar fi avut o șansă mai mare de a alerta proprietarii despre pericol și necesitatea de a solicita o reparație.
„Cu excepția cazului în care oamenii urmăresc cu adevărat știrile”, a spus el, „s-ar putea să nu știe despre problemele de furt”.
Shakira Ellis, un instructor de muzică din Long Beach, California, se numără printre cei care nu auziseră de furturi – până când Hyundai-ul Tucson din 2019 a fost furat în fața casei ei în jurul orei 4 dimineața, pe 25 aprilie. Mașina, care conținea o parte din instrumentele ei muzicale, nu a apărut.
Ellis, în vârstă de 26 de ani, a spus că Tucson-ul ei nu avea imobilizatorul și că nu fusese informată despre campania Hyundai de a distribui remedierea software-ului. Dacă ar fi făcut-o, a spus Ellis, ar fi preluat imediat problema pentru a fi reparată. Ea crede că Hyundai ar trebui să-i ofere o mașină nouă pentru a-i înlocui vehiculul furat,
„Simt că ar trebui să fiu compensată”, a spus ea. „A fost distrus pentru că este defect. Și oamenii știu. Este o țintă.”
Chiar și cu o rechemare, nu toată lumea duce o mașină afectată la un dealer pentru a fi reparată. Ratele de finalizare a reamintirii, a spus Brooks, sunt în medie doar de aproximativ 60% dintre proprietari.
Unele dintre vehicule, aproximativ 15% în cazul lui Hyundai, nu pot fi reparate cu software. Dar atât Hyundai, cât și Kia spun că vor plăti dispozitivele antifurt pentru acești proprietari.
În Minneapolis și în alte orașe, poliția spune că adolescenții, unii dintre ei prea tineri pentru a avea permis de conducere, au exploatat vulnerabilitatea. Adesea se prăbușesc sau sunt implicați în alte infracțiuni. Poliția din Minneapolis a înregistrat 209 cazuri în care Hyundai sau Kias au fost implicate în accidente accidentate și investighează 169 de rapoarte conform cărora Kias sau Hyundai au fost folosite în alte infracțiuni.
Mai multe orașe, inclusiv St. Louis, Cleveland, Milwaukee și Seattle, au dat în judecată producătorii de automobile, acuzându-i că nu au instalat dispozitive antifurt standard din industrie și pun o povară nejustificată asupra serviciilor orașului.
„Kia și Hyundai au prioritizat profitul față de oameni, neinstalând dispozitive de imobilizare a motorului în aceste vehicule”, a declarat primarul din Cleveland, Justin Bibb, în anunțarea procesului orașului său.
O’Hara, șeful poliției din Minneapolis, a spus că furturile sunt o „criză de siguranță publică” care copleșește comunitățile.
„Minorii se plimbă cu aceste modele furate și, atunci când sunt prinși de poliție, a spus el, rareori sunt trași la răspundere pentru comportamentul lor” de către instanțele și sistemele de corecție pentru tineri.
Acest lucru poate duce la infracțiuni mai grave, a spus el, „până când sunt răniți foarte grav sau se sinucid”.
____
Cercetătoarea de știri Associated Press Rhonda Shafner a contribuit la acest raport din New York.