Deţinătorii de orice fel ai clădirilor, care prin prin nivelul de degradare a sistemului de închidere perimetrală, pun în pericol sănătatea, viaţa, integritatea fizică şi siguranţa populaţiei şi afectează calitatea mediului înconjurător, a cadrului urban construit şi a spaţiilor publice urbane, sunt obligaţi ca, din proprie iniţiativă, să ia măsuri de realizare a lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei clădirilor.
Aceste obligatii survin ca urmare a apariţiei Legii nr. 146, care a intrat recent în vigoare şi modifica Legea nr.153 din 5 iulie 2011, privind măsurile de creştere a calităţii arhitectural –ambinetale a clădirilor.
Conform aceluiaşi act normativ, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să elaboreze şi să controleze realizarea programelor multianuale privind creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor prin reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei acestora, în concordanţă cu planurile de urbanism şi regulamentele locale aferente, aprobate în condiţiile legii. Astfel, autoritaţile administraţiei publice locale trebuie să notifice deţinătorii clădirilor asupra obligaţiilor care le revin conform legii, daca aceştia nu iau din proprie initiativa masuri pentru a realiza reabilitarea structural –arhitecturală.
Etapele pe care autorităţile locale sunt obligate să le parcurgă în elaborarea programelor multianuale sunt urmatoarele :
-Indentificarea şi inventarierea clădirilor şi a deţinătorilor acestora, stabilirea zonelor cu prioritate, stabilirea regulamentelor de intervenţie. Regulementele vor fi avizate din punct de vedere urbanistic, estetic şi arhitectural de către comisiile locale de urbanism şi amenajarea teritoriului şi vor fi aprobate prin hotărari de CLM, apoi primarul municipiului Arad va notifica deţinatorii clădirilor inventariate.
-Deţinătorul persoană juridică sau asociaţie de proprietari va lua lua decizia prin hotărâre emisă în condiţiile legii sau prin acord, in ceea ce priveste realizarea măsurilor notificate şi asigurarea sumelor necesare proiectării şi executării lucrărilor de intervenţie. Vor urma : proiectarea lucrărilor de intervenţie, avizarea acestora în cazul clădirilor monument istoric, sau aflate în zonele de protecţie a monumentelor istorice ori în zone construite protejate, executarea lucrărilor de intervenţie, recepţia la terminarea lucrărilor urmate de recepţia finală, după expirarea perioadei de garanţie, de bună execuţie de 5 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor.
Termenul general pentru executarea lucrarilor de interventie este de 12 luni de la data primirii de către deţinător a notificării transmise de Primar.
Dacă lucrările de intervenţie necesare nu au fost executate sau au fost începute, dar nu au fost finalizate, în termenele notificate, precum şi în situaţia în care deţinătorii notificaţi refuză executarea lucrărilor de intervenţie în condiţiile şi la termenele notificate, primarul poate solicita consiliului local aprobarea executării de către autoritatea administraţiei publice locale a lucrărilor de intervenţie, în numele şi pe cheltuiala deţinătorilor notificaţi, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul local, cu condiţia constituirii dreptului de creanţă şi a recuperării cheltuielilor de la deţinătorii notificaţi, în condiţiile legii, până la data recepţiei finale a lucrărilor de intervenţie executate.
În toate cazurile în care deţinătorul notificat aflat în situaţia de mai sus nu permite accesul la clădirea supusă lucrărilor de intervenţie în vederea executării acestora de către autoritatea administraţiei publice locale, primarul, pentru a pune în aplicare hotărârea consiliului local, va solicita autorizarea instanţei judecătoreşti competente, prin ordonanţă preşedinţială, potrivit dispoziţiilor Codului de procedură civilă.
Deţinătorii notificaţi sunt obligaţi să transmită primăriei municipiului hotararea, sau dupa caz, acordul scris însoţit de nota tehnică de constatare, in termen de maxim 60 de zile de la data notificarii. De asemenea , deţinătorii notificaţi trebuie sa înştiinţeze primăria şi inspectoratul judeţean în construcţii, iar în cazul clădirilor monument istoric sau amplasate în zonele de protecţie a monumentelor,sa instiinteze serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii, cu privire la începerea executării lucrărilor de intervenţie, respectiv recepţia la terminarea acestora.
Finanţarea proiectării şi executării lucrărilor de intervenţie va fi suportată pe cheltuială proprie de către detinatorii cladirilor.
Pentru clădirile amplasate în zone protejate şi în zone de protecţie a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial, autorităţile administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul dezvoltării regionale şi turismului, prin programe specifice aprobate în condiţiile legii, pot asigura de la bugetul de stat prin bugetul propriu, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie, preluarea parţială sau integrală a cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie care se execută la anvelopa acestor clădiri.
Pentru finantarea lucrarilor de executie, asociatiile de proprietari, persoane juridice fara scop patrimonial si proprietarii locuintelor unifamiliale, persoane fizice pot beneficia de credite bancare acordate de instituţii de credit, cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată.Perioada de rambursare a creditelor bancare cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată este de maximum 5 ani. Dobânda aferentă creditelor bancare cu garanţie guvernamentală acordate beneficiarilor de credite se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.
Dupa notificare, detinatorii de constructii pot sa isi dea acordul, sau dupa caz, sa hotarasca in conditiile legii realizarea masurilor notificate. Apoi trebuie sa asigure sursa de finanţare necesară,sa contracteze proiectarea şi executarea lucrărilor,sa organizeze recepţia la terminarea lucrărilor, precum şi recepţia finală la sfârşitul perioadei de garanţie de 5 ani şi sa completeze cartea tehnică a construcţiei cu documentele aferente lucrărilor de intervenţie executate.
Detinatorii de cladiri, au o serie de facilitati fiscale :
-certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire pentru executarea lucrărilor de intervenţie se eliberează, în regim de urgenţă, în cel mult 15 zile de la data înregistrării solicitării, cu scutire de taxă;
-autorizaţia de construire se emite fără prezentarea extrasului de plan cadastral şi a extrasului de carte funciară de informare;
-acordul Primarului se emite cu titlu gratuit, în cel mult 10 zile de la data înregistrării solicitării depuse la primărie de către deţinătorul notificat;
-avizul tehnic prealabil se emite cu titlu gratuit, în cel mult 15 zile de la înregistrarea documentaţiei tehnice depuse la primărie de către deţinătorul notificat.
– scutirea de la virarea cotei de 0,7% şi a cotei de 0,1%, după caz, către Inspectoratul de Stat în Construcţii, precum şi a cotei de 0,5% către Casa Socială a Constructorului, din cheltuielile cu lucrările de intervenţie.
Actele de întocmit sunt urmatoarele:
1. Cuantumul cheltuielilor efectuate de către autoritatea administratiei publice locale în numele şi pe cheltuiala deţinătorului notificat, pentru executarea lucrărilor de intervenţie, se consemnează într-un INSCRIS ce constituie titlu de creanţă, în care se stabilesc inclusiv termenele de plată a sumei datorate de către deţinătorii notificaţi.
2. Deţinătorul nemulţumit de cuantumul sumei datorate în înscrisul ce constituie titlu de creanţă poate formula contestaţie. Decizia prin care se soluţionează contestaţia se comunică contestatarului şi poate fi atacată la instanţa judecătorească competentă în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.