Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a lansat în dezbatere publică un nou proiect de ordonanţă care prevede obligativitatea echipării autovehiculelor cu anvelope de iarnă în sezonul rece şi estimează că statul va încasa TVA de 445 milioane euro din vânzările de cauciucuri.
Un nou proiect privind obligativitatea cauciucurilor de iarnă. Vezi aici ce propune Ministerul Transporturilor (Imagine: Ciprian Sterian/Mediafax Foto)
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a prezentat în luna noiembrie un proiect potrivit căruia posesorii tuturor categoriilor de vehicule vor fi obligaţi să echpeze maşinile cu anvelope de iarnă, prevedere la care s-a renunţat ulterior, iar măsura a rămas să se aplice doar în cazul transportatorilor.
Conform proiectului actual, conducătorii vehiculelor care nu sunt dotate cu anvelope de iarnă în sezonul rece vor fi penalizaţi cu 9 până la 20 de puncte, amendă şi reţinerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare al maşinii.
În cazul vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al celor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, maşina trebuie echipată cu anvelope de iarnă pe axele de tracţiune şi/sau să aibă montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
Statul ar încasa 445 milioane euro din vânzarea anvelopelor
În nota de fundamentare a proiectului se precizează statul ar putea încasa 445 milioane euro reprezentând TVA din vânzarea anvelopelor.
„În România este înmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesită echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede etc). Prevederile ordonanţe urmează să fie aplicate pentru aproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezintă parcul aflat în dotarea instituţiilor publice, Diferenţa de 4,21 milioane autovehicule care aparţin diverselor persoane fizice şi juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA încasat suma de 445 milioane euro, ceea ce înseamnă venituri suplimentare la bugetul de stat şi nu cheltuieli”, se arată în nota de fundamentare.
Suma necesară echipării parcului auto care aparţine instituţiilor statului a fost evaluată la aproximativ 28 milioane euro.
Şoferii ar putea rămâne fără plăcuţele de înmatriculare dacă maşina are defecţiuni tehnice periculoase
O altă prevedere stabileşte că în cazul utilizării unui vehicul care prezintă defecţiuni tehnice majore şi/sau periculoase se suspendă dreptul de utilizare a maşinii prin reţinerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare, a certificatului de înmatriculare şi prin anularea inspecţiei tehnice periodice, aplicându-se şi sancţiunea contravenţională. Actele şi plăcuţele de înmatriculare se restituie, la cerere, după prezentarea dovezii privind efectuarea unei noi inspecţii tehnice.
În caz de accident, şoferii ar putea plăti distrugerile provocate pe drum
În cazul accidentelor rutiere care au avut drept consecinţe degradarea şi/sau distrugerea elementelor care fac parte integrantă din drum, asiguratorul vehiculului şi proprietarul vor suporta costurile intervenţiei de reparare.
„Şoferii nu sunt obligaţi să aibă anvelope de iarnă, dar dacă vor provoca un accident, vor derapa sau vor bloca drumul vor plăti amenzi, precum şi cheltuielile de degajare a drumului. Amenzile sunt înttre 4 milioane şi 20 de milioane de lei vechi. Totodată, în cazul deteriorării maşinii într-un accident, proprietarii nu vor mai fi despăgubiţi de companiile de asigurare dacă nu au maşinile echipate corespunzător”, declara la sfârşitul anului trecut Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
Totodată, dacă operatorii rutieri utilizează vehicule neomologate, iar aceasta are drept consecinţă blocarea unui sector de drum, operatorul va fi obligat să suporte costurile intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat, potrivit noului proiect.