Datoria de 507,3 milioane de dolari a fostei Companii Române de Petrol (CRP) a fost acoperită integral în luna octombrie a anului trecut, dar statul a continuat să încaseze taxa de un cent (3,2 bani) pe litru, sumele suplimentare urmând să fie utilizate pentru diminuarea datoriei publice.
Taxa de un cent pe litrul de benzină se plăteşte în continuare, deşi datoria Companiei Române de Petrol a fost acoperită (Imagine: Mediafax Foto)
Sumele încasate în Fondul special pentru produse petroliere după regularizarea datoriilor fostei Companii Române de Petrol se utilizează pentru diminuarea datoriei publice interne „, se arată într-un proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerele Economiei şi Finanţelor Publice.
Potrivit notei de fundamentare a actului nomativ, prin suma încasată în data de 22 octombrie 2010 s-a stins integral datoria publică creată în baza OUG 72/1997 privind regularizarea datoriei fostei CRP, în valoare de 507,3 milioane de dolari.
De asemenea, în perioada 22 octombrie – 21 decembrie 2010, Ministerul Economiei a virat din Fondul special pentru produse petroliere în contul Ministerului Finanţelor Publice suma 50,8 milioane lei reprezentând echivalentul la data plăţii a sumei de 16,0 milioane de dolari, sumă reprezentând o altă datorie a fostei CRP către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, dar al cărei regim juridic trebuie clarificat.
În nota de fundamentare nu se explică de ce s-a mai încasat taxa de un cent pe litru după 21 decembrie, dar proiectul de ordonanţă de urgenţă stabileşte că sumele care exced acele datorii vor fi utilizate pentru diminuarea datoriei publice.
Odată cu aprobarea proiectului de OUG de către Guvern şi intrarea în vigoare a actului normativ, taxa de un cent pe litru va fi eliminată.
Fondul special pentru produse petroliere, denumirea oficială a taxei impuse pentru recuperarea datoriilor CRP, a fost instituit printr-o ordonanţă de urgenţă în anul 2000.
Taxa este plătită de toţi producătorii şi procesatorii de petrol şi produse petroliere, regăsindu-se în tarifele plătite de consumatorii finali.
Datoria de 507,3 milioane de dolari reprezintă creditele contractate pentru finanţarea importurilor de ţiţei din perioada 1992-1997.
Preţul carburanţilor a crescut cu 15% anul trecut, după ce a urcat cu 13% în 2009.