Marcel Avram
Agentia de Investigatii Media a realizat un interviu cu Marcel Avram, unul dintre cei mai importanti organizatori de spectacole din lume. Despre Sonisphere, tara noastra in raport cu alte tari europene si multe altele puteti citi in interviul de mai jos.
Marcel Avram este cunoscut romanilor ca omul care l-a adus pe Michael Jackson la Bucuresti. Apoi, omul care a facut Tele 7 ABC. Si nu in ultimul rand, ca romanul care a reusit sa faca foarte multi bani din afaceri, peste hotare, dar si in Romania. Asta e ceea ce stiu, succint, romanii. Dar cum se vede pe el insusi Marcel Avram?
Daca e sa dau eu insumi un raspuns la intrebarea despre evolutia si imaginea lui Marcel Avram in raport cu Romania, as afirma urmatoarele:
M-am nascut in Romania si, copil fiind, in anii ’50 am emigrat impreuna cu familia in Israel. Ulterior am ajuns in Franta si apoi in Germania. Romanii stiu ca Marcel Avram a fost initiatorul, producatorul si organizatorul celor doua concerte ale lui Michael Jackson la Bucuresti. Pentru prima data in anul 1992 m-am ocupat de productia live a concertului renumitului Michael Jackson, difuzat si astazi in intreaga lume. Mai putina lume stie insa, ca am fost producatorul si organizatorul international al tuturor concertelor live ale superstarului. Practic am fost timp de 20 de ani mana dreapta a lui Michael Jackson. Trebuie sa reamintesc ca dupa succesul megaconcertului Michael Jackson, am organizat si primul mare festival din Romania, avandu-i ca invitati pe Rod Stewart, Eros Ramazzotti si Joe Cocker, artisti care la acea vreme erau in topurile internationale.
Tele 7abc a fost o reusita?
In paralel cu organizare spectacolelor de care aminteam, am lansat prima mare televiziune privata din Romania, TELE 7abc, televiziune care in acea perioada s-a evidentiat prin programe independente, creatoare de opinii. La acea vreme, TELE7abc a insemnat lansarea in cariera de televizune a multor vedete si oameni de televiziune de astazi. Da, tele 7abc a fost o reusita si a deschis calea tuturor televiziunilor private de acum, din Romania.
Este un norocos Marcel Avram? In Romania exista si varianta asta: are bani pentru ca are mai mult noroc…
Raspunsul meu este „NDA“. Norocul chior nu este suficient nicaieri in lume, dar ca barbat nascut in zodia „pestilor”, detin anumite abilitati, ca de exemplu, creativitate, intuitie, tact, simt al afacerilor si fantezie. Nu degeaba, am fost numit si cunoscut, timp de cca. 20 de ani, ca producatorul si organizatorul ex-roman al concertelor lui Michael Jackson. Independent de acesta, am organizat turnee mondiale cu Rod Stewart, Eros Ramazzotti, Andrea Bocelli, Tina Turner si turnee in Germania si restul Europei cu multi alti artisti renumiti, printre acestia numarandu-se Prince, Bruce Spingsteen, Eric Clapton, Bon Jovi, Madonna si Rolling Stones. Faptul ca am castigat multi bani din organizarea de concerte in strainatate trebuie interpretat ca un aspect pozitiv avand in vedere ca majoritatea celor bogati din Romania si-au castigat averile facand afaceri netransparente in Romania, o tara nu tocmai bogata. As vrea sa precizez faptul ca m-a interesat mai mult sa-mi derulez afacerile si sa-mi castig banii in strainatate, decat sa-i iau de la prietenii mei romani care oricum nu detineau atat de multi bani.
Va mai considerati „un roman”, sau un soi de cetatean universal, pe acest timp al globalizarii?
Eu ma consider in primul rand un cetatean al planetei si in al doilea rand pot spune cu mandrie ca sunt un roman care a avut sansa sa se nasca in aceasta tara frumoasa.
Cum ati primit vestea mortii lui Michael Jackson?
Vestea despre moartea lui Michael Jackson am primit-o de la biroul meu din Los Angeles. Eu ma aflam in acel moment la Londra si vestea m-a lovit din plin. Apoi au urmat telefoane si cereri de interviuri din Japonia, Australia, Brazilia, SUA, Canada, Anglia, Germania si nu in ultimul rand Romania. Toti doreau sa afle care era relatia mea cu Michael Jackson si cum ma simteam in acele clipe.
Cum l-ati descrie in cateva cuvinte pe Michael, visavis de talentul sau, dar si comparativ cu alti artisti mari ai scenelor?
Daca derulez astazi filmul intamplarilor traite alaturi de Michael Jackson, pot afirma doar ca Michael Jackson a fost cel mai mare artist al timpurilor noastre. Talentul sau a fost unic. La varsta de 6 ani a pasit intaia oara pe scena si la 50 de ani a parasit-o definitiv. Niciunul dintre marii artisti contemporani nu poate face dovada a 44 de ani de activitate inregistrand un asemenea succes cum a facut-o Michael Jackson. Fara Michael Jackson nici n-ar exista astazi postul MTV. Videoclipurile acestuia au fost piatra de temelie a MTV-ului, iar concertele sale au atins calitatea cea mai inalta. Michael Jackson putea interpreta 22 de melodii intr-un concert si fiecare dintre acestea era un No.1 international. Talentul sau nu poate fi comparat cu talentul niciunui mare cantaret sau artist al timpurilor noastre, el a fost adevaratul „King of Pop“.
De ce Sonisphere? De ce in Romania? De ce AC/DC e „rupt” de Festival? Trei intrebari din partea publicului romanesc…
AC/DC n-a fost separat de niciun Festival deoarece, cu o singura exceptie – anul acesta la Londra / DOWNLOAD Festival -, AC/DC n-a mai participat de multi ani la niciun Festival. Trupa AC/DC trebuia sa vina anul trecut in Romania, dar pana la urma am organizat atunci concerte doar la Belgrad si la Atena, iar anul acesta ei vor sustine doua concerte in Balcani, la Bucuresti si Sofia.
De ce Sonisphere? Usor de raspuns. Organizam Sonisphere la Istanbul si Sofia, de ce n-am face-o si la Bucuresti? Este o sansa unica de a realiza cel mai mare Festival al timpului nostru la Bucuresti. Avem norocul de a ii aduce laolalta pe cei 4 Uriasi / Big 4 – Metallica, Slayer, Megadeth si Anthrax – si, in plus, pe Heaven and Hell, toti cei amintiti urmand sa concerteze in a doua zi a festivalului. Cand ai o asemenea sansa, nu ai cum sa o ratezi. In cea de-a treia zi va concerta, pentru prima data in Romania, trupa Rammstein impreuna cu Alice in Chains, Stone Sour, Mastodon, iar in prima zi: Manowar, care au strans anul trecut in Romania peste 18.000 de spectatori. In aceeasi zi va canta si trupa Volbeat si in prezent purtam negocieri cu inca 2 artisti straini si speram sa putem invita inca alte 2 – 3 trupe romanesti la acest Festival.
Ca atare, vedeti Sonisphere drept o „lovitura” in showbizz-ul romanesc…
Dupa parerea mea acesta va fi cel mai mare Festival organizat vreodata in Romania si ma bucur sa fiu initiatorul acestuia si sa-l produc impreuna cu partenerii mei locali D&D East Entertainment si East European Concert. Pentru mine acest Festival va reprezenta un nou inceput al aventurii mele in domeniul concertelor in Romania si sper sa o tinem tot asa multi ani de acum inainte.
Cat de profitabil este ca in plina criza economica mondiala sa va ocupati de showbizz? Sau, este printre putinele domenii care „merg” pe timp de criza si scot bani?
Si showbiz-ul este afectat de criza mondiala la fel ca toate celelalte domenii de afaceri. Eu am avut sansa sa colaborez in ultimii ani doar cu artisti de renume, ca de exemplu trupa AC/DC, organizandu-i concertele din Germania, Austria, Serbia, Bulgaria, Romania, etc. Astfel, anul trecut am organizat 14 show-uri, iar anul acesta 7 mari Open Airs. Anul trecut am colaborat cu Bruce Springsteen, Lionel Richie, Eagles si multi altii, iar anul acesta avem urmatorul program: Metallica si Elton John in Israel; Eric Clapton in Germania, Austria, Serbia, Romania, Turcia; Sonisphere in Romania, Bulgaria si Turcia; Eros Ramazzotti cu 12 concerte in Germania si multi alti artisti. Astfel, mi-am dispersat riscurile.
Alti competitori, de pilda, de pe piata romaneasca, au renuntat la proiecte, sau chiar au intrat in procedura de faliment…
Da, am auzit ca alti producatori romani au fost nevoiti sa renunte la anumite proiecte si ca firmele lor au declarat chiar si falimentul. Este regretabil, dar daca in aceste vremuri, afacerea este prezenta numai pe o piata este foarte greu pentru un producator local sa se reechilibreze dupa pierderile posibile in urma unui concert.
Am fost tentati ca Agentie de Investigatii, fiind vorba de trupe foarte mari, deci de bani foarte multi dati ca onorarii, dar si de faptul ca taxele romanesti sunt foarte mari, de unde si riscul de a nu aduce spectatori, sa banuim ca „e ceva necurat” la mijloc, daca altii dau faliment, iar Marcel Avram vrea sa si castige pe o piata financiara defavorabila. Din lipsa unei comunicari initiale, am fost nevoiti sa facem propriile estimari ale afacerii, care conform datelor noastre „dadea cu minus”. Asa a aparut un articol despre „riscul” Sonisphere. Cat de departe am fost de adevar?
Articolul dumneavoastra despre riscul Sonisphere nu este departe de realitate, dar nu corespunde in totalitate starii de fapt. Agentia de Investigatii are dreptate daca ia in calcul doar Romania ca unic spectacol / festival, dar, asa cum am amintit deja, daca am 7 concerte cu AC/DC, pot lua in calcul faptul ca pentru anumite concerte onorariile vor fi mai mari (la concertul AC/DC de la Wels / Austria contam pe vanzarea a 100.000 de bilete, la concertul AC/DC de la Hanovra pe 80,000 de bilete vandute) si astfel ne permitem sa scadem onorariile pentru concertul de la Bucuresti. La Sonisphere (Metallica, Rammstein etc.) lucrurile stau cam la fel. Daca platesc Metallica pentru 4 concerte: Tel Aviv, Istanbul, Sofia si Bucuresti, am posibilitatea sa distribui astfel onorariile incat acestea sa fie mai mari pentru concertele de la Istanbul si Tel Aviv, iar pentru cel de la Bucuresti, unde sunt mai putini bani disponibili, onorariul sa fie mai mic.
Bun, dar in Romania taxele sunt uriase, sunt anti-afacere…
Asa e, aici ati atins punctul nevralgic. Problema principala in Romania nu este, de fapt, cea a onorariilor pentru artisti, ci cea a legilor fiscale imposibile care au fost adoptate cu cativa ani in urma de niste oameni incapabili. Ca de exemplu: City Tax / TAXA LOCALA 5% din totalul incasarilor: Ce este aceasta si pentru ce? GEMA / UCMR ADA 8,5% din totalul incasarilor??? De ce? In aproape toate celelalte tari europene taxele sunt de 2 – 4%, iar taxa locala nici macar nu exista. In cazul nostru avem noroc deoarece nici Rammstein si nici Manowar nu sunt membri vreunei organizatii de colectare a drepturilor de autor (tip GEMA/UCMR ADA) si prin urmare nu trebuie sa plateasca aceasta taxa in Romania. O alta problema este taxa pentru Crucea Rosie cu 1% din totalul incasarilor, sau Timbrul Muzical 2%. Aceste taxe nu exista in niciun alt loc pe glob. In cazul taxei pentru Crucea Rosie ar fi de plata o suma in EURO formata din cinci cifre pentru doua ambulante ce ni se ofera. Cu aceasta suma pot plati 20 de medici si 40 de asistenti care sa ne stea la dispozitie pe intreaga durata a concertelor.
Si cum vedeti ca s-ar putea indrepta lucrurile. pentru ca, intr-adevar, este absurd ca atatia altii sa castige sume importante dintr-o afacere care nu priveste, nu sunt „jucatori”, au doar rol de „tzutzeri”…
Marea problema in Romania este aceea ca statul nu pune mare pret pe cultura, indiferent daca vorbim despre cea nationala sau internationala. Si in aceasta categorie este inclusa si muzica. In Germania si in alte state exista fonduri puse la dispozitie de Ministerul Culturii, iar in Germania TVA-ul este de doar 7%. Acesta este un procent redus al taxei pe valoarea adaugata care sa permita organizarea mai multor evenimente culturale si in consecinta aceasta reducere de taxe este reflectata si in pretul biletului de intrare. Preturile mari ale biletelor de spectacol din Romania rezulta in urma luarii in calcul a taxelor enorme catre stat care indirect nu face nimic pentru cultura si, ca de obicei, perdantii sunt, in final, spectatorii. Este pacat ca, in Romania, tot cei care nu au bani ajung sa plateasca facturile, in cazul nostru pretul ridicat al biletelor de spectacol. Acestea ar putea fi cu mult mai mici daca aceste taxe imposibile, care au fost stabilite in urma cu cativa ani, s-ar reduce la jumatate. GEMA / UCMR ADA trebuie reduse la 3%. TAXA LOCALA nici n-ar trebui sa existe si la fel si taxa pentru Crucea Rosie. Toate aceste chestiuni nu mai sunt up-to-date in Europa, iar in Romania acestea chiar nu sunt acceptabile.
Pentru ca piata romaneasca underground freamata doar la ideea de a se produce in deschiderea unor trupe de calibru, intentionati sa aduceti trupe romanesti care sa cante in zilele Sonisphere?
Nici in deschiderea concertului trupei Metallica, nici in ziua in care concerteaza Rammstein nu vor urca pe scena trupe romanesti, deoarece in ambele zile programul este deja complet. Singura zi in care as putea prezenta 2 – 3 trupe romanesti este ziua Manowar si va asigur ca pana acum nu am luat legatura cu nicio formatie din Romania.
Pe bursa zvonurilor, dar si pe „piata neagra” a impresariatului, au aparut in formatii ca trupele romanesti sunt gata sa dea spagi unor pretinsi „combinatori” ca sa cante in deschidere. Deja s-a pus in functiune un sistem de pile si relatii si se vorbeste de 5.000 de euro „comision” ca o trupa de la noi sa fie aleasa sa cante in deschidere la Metallica sau Rammstein. Cat de posibil, credeti, ca acest fapt sa se petreaca sub tutela dvs.? Pentru ca dvs. ati putea suporta acest prejudiciu de imagine…
Informatiile despre eventualele spagi ce ar trebui platite de trupele romanesti pentru a putea canta in deschiderea concertelor trupelor Rammstein sau Metallica sunt total false si neadevarate. Daca vor fi trupe romanesti noi vom decide, cum vor fi alese, noi vom decide si va garantez ca in viitor ma voi ocupa personal de aceasta chestiune. Last but not least ii voi plati fiecarei trupe romanesti pretul ei oficial de pe piata. In niciun caz nu voi pretinde cuiva vreun ban. Ma bucur sa le pot oferi unor trupe din Romania sansa de a concerta alaturi de mari nume internationale in cadrul Festivalului Sonisphere de la Bucuresti. Dar, repet, ar putea fi trupe romanesti doar in prima zi. Nu se pune problema sa cante formatii din Romania in deschidere la Metallica sau la Rammstein, tocmai de aceea informatia de care vorbeati nu este reala. Cine promite vreunei trupe locale vreun concert la Sonisphere, sau, in plus, pretinde si bani, nu are nicio legatura cu Marcel Avram, asta trebuie sa se stie…
Am inteles ca vor mai fi surprize. Ca este foarte posibil sa mai apara si alte nume importante de „monstri sacri” la Sonisphere. Despre cine e vorba, in masura in care nu stricati surpriza, dar si managementul din spatele unei asemenea informatii?
Da, vor mai fi si alte surprize si le vom anunta la momentul oportun, dar mai avem inca 3 luni la dispozitie. Acelasi lucru este valabil si pentru sponsori. Surpriza, oricum, trebuie sa fie surpriza. Face parte din show… De aceea nu pot sa va spun nimic acum.
Pe ce numar de spectatori mizati la AC/DC si, apoi, la Sonisphere?
La AC/DC iau in calcul participarea a 60.000 – 65.000 de persoane. La Sonisphere iau in calcul 35.000 pana la 45.000 de persoane pe zi. Bine, asta nu inseamna ca nu ne dorim mai multi spectatori. Pentru ca este vorba de un spectacol si de un festival unice. Cu cat va fi mai multa lume, cu atat vom fi incurajati ca si in viitor sa organizam spectacole de elita in Romania. Sa aducem publicului vedetele internationale pe care si le doreste.
Stim ca sunteti si un foarte bun organizator pentru sectiunea VIP a acestor spectacole. Vor fi prezente si nume importante ale politicii romanesti, sau din zona de afaceri? De pilda, Crin Antonescu si Ludovic Orban de la PNL se declara rockeri inraiti. Adrian Nastase, de la PSD este un foarte bun instrumentist – la chitara, a avut si o trupa rock -, Victor Ponta, presedintele PSD asculta Pink Floyd si Whitesnake, presedintele Traian Basescu e un fan AC/DC. O sa-i invitati si pe ei, sau trebuie sa-si cumpere bilet?
Presupun ca multi oameni politici si de afaceri vor dori sa participe fie la AC/DC, Rammstein, Metallica, fie la concertul lui Eric Clapton. La intrebarea dumneavoastra, daca ii voi invita pe acesti politicieni la concerte sau daca vor fi nevoiti sa-si cumpere singuri biletul de spectacol, va pot raspunde foarte simplu: teoretic, corect ar fi ca toti spectatorii sa fie tratati in mod egal, indiferent daca este vorba de un politician important, un angajat sau un adolescent care isi aduna toti „banii de buzunar” pentru a-si putea cumpara un bilet la concert. Dar, din pacate, aceasta e doar teorie. In realitate, imi va fi foarte greu sa refuz o astfel de cerere venita de la un politician roman renumit. That’s life.
Ce va urma dupa Sonisphere? Aveti de gand sa patrundeti mai adanc in industria showbizzului romanesc?
Va asigur ca aceste evenimente nu vor fi doar o scurta revitalizare a lui Marcel Avram, ci voi continua impreuna cu partenerii mei locali East European Concert si D&D East Entertainment. Cat despre ce vorbeam mai devreme, voi depune toate eforturile ca taxele deplasat de mari sa se alinieze celor percepute in Europa ca astfel sa scada si pretul biletelor.
V-ati gandit ca puteti face mai mult si pentru artistii romani? In sensul sa-i promovati peste hotare, profitand de influenta dvs. in domeniu.
Sigur ca voi arunca si in continuare un ochi asupra pietei muzicale si de concerte din Romania. Sunt convins ca o tara cu 22 de milioane de locuitori are destule talente care sa se impuna in Europa sau chiar la nivel mondial. Iar daca astfel de talente vor aparea sigur ca ma va interesa. Cu partenerii mei din Romania vom lansa o agentie de impresariat artistic de top in Romania, care se va ocupa si de artistii de aici, dar numai dupa masura valorii lor autentice…
Interviu realizat de Bogdan Comaroni pentru Agentia de Investigati