Este cel mai mic (?!), cel mai drăguţ, sobru şi costă (probabil) cel mai puţin. S-a rotunjit între două blocuri – unul ţinând de capătul străzii Poetului (curba Făt-Frumos) iar celălalt de C-lea A. Vlaicu.
Aradul s-a îmbogăţit cu câteva ronduri ce poartă numele de sensuri giratorii. Care este rostul lor vă spune chiar dicţionarul: – sens obligatoriu pe care trebuie să-l urmeze autovehiculele în jurul unui rond situat la o intersecţie, într-o piaţă, etc.
Când s-a făcut sensul de pe strada Horia – a fost tărăboi mare pentru că respectivul rond a costat bani mulţi, chiar foarte mulţi. Apoi au apărut altele; la începutul străzii Poetului, rondul din faţa intrării la cimtirul „Eternitatea”, apoi spre celălalt capăt care dă înspre Aleea Saturn, altul în zona Mioriţei sau în apropierea spitalului judeţean, etc. Optica privind necesitatea acestor sensuri pare a fi împărţită în două: lumea spune că „primăria nu are pe ce arunca banii! Sensuri giratorii ne trebuie nouă? Păi asta e spălare de bani pe faţă! Avem atâtea nevoi dintre care cele mai dureroase sunt drumurile proaste ale oraşului!” Cealaltă parte vine din zona decizională a administraţiei locale care vede cu totul diferit lucrurile – necesitatea fluidizării traficului sufocant al urbei. Deci: primim sesizări că în zona Făt-Frumos (curba de întoarcere a tramvaiului spre capăt de staţie) se face un nou sens… giratoriu. Auzim variante ilare sau pline de revoltă: „pentru ce se cheltuiesc aici atâţia bani? Veniţi la faţa locului să vedeţi cum stă situaţia: între două blocuri se construieşte un sens giratoriu. La ce ajută el în afară de faptul că se cheltuiesc iar nişte bani aiurea, banii noştri?! Cine se învârte cu maşina prin locul ăsta strâmt?!”
Am fost în zonă şi am luat şi câteva imagini. Muncitorii de la ICIM păreau deranjaţi de munca (foto)reporterului, ceva de genul „ce mă pozezi, vrei să ai poze cu mine acasă?!” Am trecut de fază şi am pozat după vreo două săptămâni locul. Arată aşa cum îl vedeţi în imaginea alăturată.
Totodată o completăm cu opinia ing. Răzvan Popa, directorul Direcţiei Tehnice a primăriei: „construirea acestui sens giratoriu are ca scop creşterea numărului locurilor de parcare, realizându-se un sens unic de circulaţie pe carosabil. Am studiat zona şi am constatat densitatea mare de locuitori faţă de disponibilul de teren necesar parcării autovehiculelor. Va fi un drum cu o singură bandă de circulaţie în zona liniei de tramvai iar oamenii vor avea pe unde să întoarcă maşina. Dacă vor avea puţină răbdare vor fi mulţumiţi pentru că am făcut un lucru practic, ceva care le vine în ajutor celor cu maşini şi totodată un spaţiu frumos, civilizat. Din păcate Aradul are mult mai puţine sensuri giratorii faţă de alte localităţi. Este un oraş înghesuit din cauză că trama stradală este îngustă şi nu permite construirea unor sensuri mai mari. În privinţa costurilor, cel de la Făt-Frumos este unul mic şi costă în jur de 20-30 milioane lei vechi, în timp ce sensul de la Ştrand, de exemplu – costă mult mai mult, fiind mai mare şi utilizându-se mult mai multe materiale.”
O locatară din blocul de pe colţul Căii A. Vlaicu spune că „aici au fost zeci de garaje. Au dărâmat totul şi au făcut locurile astea de parcare insuficiente! Nu e nimic util şi nici frumos!” Traficul rutier devine însă tot mai agresiv şi dominator. Sensul giratoriu este şi el o soluţie. Deocamdată. Cât priveşte costul unui asemenea rondou – nu comentăm comentariile.