Dejecţii vărsate la uşa restaurantului, mâncare mucegăită în cratiţe, resturi păstrate pentru a fi servite turiştilor
Graficul de la bucătărie era completat până la sfârşitul acestei luni, inclusiv pentru ziua de 31 aprilie, care nu există în calendar!
Inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au găsit ieri, la kilometrul 84 pe DN1, una dintre cele mai infecte unităţi de cazare şi alimentaţie publică. În zona de tranzit dintre bucătărie şi spaţiul destinat clienţilor era o gură de canal unde se devărsau dejecţiile, care era acoperită cu un capac de lemn. Luată la rost de inspectori, şefa unităţii a declarat că nu ştie ce e acolo, că nu ar fi de la unitatea pe care o conduce. De altfel, femeia părea total desprinsă de civilizaţie şi de normele elementare de igienă, deoarece le-a prezentat inspectorilor zeci de sortimente de alimente pregătite şi păstrate în condiţii improprii ca şi cum ar fi fost ceva obişnuit.
Printre lungile momente de tăcere, femeia reuşea să spună că nu ştie că mâncarea gătită poate expira, că nu toate produsele se ţin la aceeaşi temperatură sau că frigiderul trebuie dezgheţat şi curăţat. Trezirea la realitate s-a produs atunci când Mihail Mohaci, vicepreşedintele ANPC, s-a oferit să-i prepare o omletă din ouăle sparte şi parţial mucegăite pe care nu ştia de când le păstrase. Femeia a refuzat categoric „invitaţia” la masă, declarând că până ieri nu a ştiut cum să păstreze mâncarea, dar că îi va fi învăţătură de minte. Unitatea a fost închisă până la remedierea deficienţelor şi a primit o amendă de câteva mii de lei noi.
„Sălaşul negru“
„Această situaţie e o excepţie, însă e una negativă. Nu se poate să faci alimentaţie publică şi nici măcar să nu respecţi normele elementare de bun simţ. Trebuie sesizat şi SANEPID-ul, este o situaţie care trebuie eliminată, mai ales că unitatea este pe DN1, o zonă foarte frecventată, nu doar de turiştii români, ci şi de străinii care sunt în tranzit. Am aflat că este unul dintre popasurile preferate de şoferii care fac transport de persoane şi care opresc aici cu regularitate. E adevărat că pe afară arată bine, însă este ceva de neimaginat ce am găsit înăuntru. Acel ulei închis la culoare, care probabil fusese refolosit de zeci de ori, nu doar că mirosea a rânced, însă pune în pericol sănătatea consumatorilor, fiind extrem de toxic pentru ficat”, a declarat Mihail Mohaci.
Echipa de inspectori a constatat că unitatea nu avea un spaţiu de depozitare corect, ci o zonă amenajată sub scări, unde era şi butelia de gaze, şi butoiul cu varză murată, iar bucătăria era un dezastru: vase murdare şi cu emailul sărit pline cu mâncare gătită despre care nu se ştia când e făcută sau ce conţine, frigiderul era ruginit şi avea gheaţa groasă de câteva degete, perişoarele şi carnea pentru ciorbă erau fierte şi apoi congelate, resturile alimentare erau păstrate într-o tăviţă, amestecate ca într-un ghiveci, iar graficul de la bucătărie era completat până la sfârşitul acestei luni, inclusiv pentru ziua de 31 aprilie, care nu există în calendar!
Această situaţie i-a determinat pe oficialii ANPC să ia în calcul o propunere legislativă prin care operatorii economici care fac alimentaţie publică şi nu respectă normele să îşi piardă dreptul de a practica în acest domeniu. Ei pot să-şi păstreze firma, dar să se reprofileze, specialiştii considerând că o astfel de măsură i-ar face pe operatori să fie mult mai atenţi cu consumatorii şi serviciile pe care le oferă.
Oferta de cazare la 2 stele: camere cu igrasie, uşi rupte şi prize smulse
Din păcate, nici la cazare lucurile nu au stat cu mult mai bine. În Sinaia, camerele unui hotel de 2 stele aveau igrasie, uşile rupte şi prizele scoase din perete. Deşi în prima fază reprezentanta unităţii a refuzat controlul pe motiv că hotelul e închis, după care şi-a sunat şefii, a fost nevoită să lase echipa de inspectori înăuntru deoarece nu era afişat programul, avea turişti cazaţi şi risca o sancţiune şi mai mare dacă nu ar fi permis accesul celor de la protecţia consumatorilor.
Inspectorii au ales la întâmplare cheile unor camere, iar cele care nu îndeplineau cerinţele legale pentru a putea fi închiriate au fost închise până la remedierea deficienţelor. „Turiştii trebuie să ceară recepţionerei să le arate camera înainte de a plăti pentru ea. Aşa e normal şi civilizat, iar dacă refuză, înseamnă că are ceva de ascuns şi ar trebui să se cazeze în altă parte”, a explicat Mohaci.
Oficialul ANPC atrage atenţia asupra unei situaţii şi mai grave, turismul la negru, adică persoane fizice care închiriază camere sau imobile întregi, dar care nu pot fi verificate decât de reprezentanţii Poliţiei sau ai Administraţiei Financiare. Inspectorii ANPC nu au competenţă să sancţioneze aceste încălcări ale legii, deoarece persoana fizică nu este agent economic, nu are autorizaţie, nu dă chitanţă, nu declară veniturile, iar spaţiul închiriat este proprietate privată pe care nu o pot încălca. Turiştii care plătesc pentru aceste servicii nu pot reclama eventualele nereguli şi nici nu pot fi despăgubiţi pentru acestea.
Oricum, de la 1 mai se vor înmulţi controalele tematice pe servicii turistice şi alimentaţie publică, atât la munte, cât şi pe litoral.