Topul profiturilor firmelor din România era condus de companii precum Petrom, Orange sau Vodafone. Însă, după preluarea uzinei de la Craiova, Ford România a spart clasamentul.
Conform Ministerului Finanţelor Publice, noul lider al celor mai profitabile companii din România a devenit, în baza bilanţurilor pentru 2007 (cele mai recent publicate), compania Ford România. Cu un profit net de 2,4 miliarde de lei, aceasta depăşeşte Petrom SA, Orange, Vodafone sau Romgaz. Surprinzător este, în primul rând, faptul că în 2007 Ford România nici nu exista ca persoană juridică, întrucât a fost înfiinţată abia anul trecut. De fapt, datele de pe site-ul Ministerului Finanţelor se referă, conform reprezentantului Ford Motor Co. în România, compania McGuire Woods, la fosta Daewoo Automobile Craiova (DWAR), companie cumpărată de Ford în 2008 şi al cărei bilanţ se pare că l-a moştenit. Poziţia ocupată de Ford este, de fapt, rezultatul unor fonduri transferate „pe hârtie“ odată cu ştergerea datoriilor de peste 750 de milioane de euro pe care fosta DWAR le avea către statul român. Astfel poate fi explicată apariţia valorii negative de 1,5 miliarde de lei în dreptul cheltuielilor totale aferente anului 2007 şi a provizionului pentru riscuri şi cheltuieli de 2,9 miliarde lei în 2006. Cum DWAR era, la vremea respectivă, o companie deţinută de stat, fiind cumpărată de la coreeni, datoria a fost anulată în justiţie. Provizionul făcut „pe hârtie“ pentru acoperirea datoriei a devenit cheltuială negativă, şi Ford România s-a trezit cu un profit imens, fără să facă nimic. „În anul 2006, DWAR a înregistrat în bilanţul său un provizion de 2,5 miliarde lei pentru litigiul cu Vama, provizion a cărui cheltuială a condus la o pierdere contabilă semnificativă pe anul 2006. În 2007, acest provizion a fost repus pe venituri, conform normelor contabile şi în urma hotărârii instanţei, definitivă şi irevocabilă, conducând la un profit contabil semnificativ pe anul 2007. Aşadar, cumulativ, în anii 2006 şi 2007, rezultatul contabil este zero“, a declarat pentru Capital Nadia Crişan, reprezentant al Ford în România.
Banii ar trebui să revină statului
Conform legii de privatizare a Automobile Craiova, în următoarea perioadă ar trebui înfiinţată o nouă societate, care să preia activele imobiliare ce nu concură la producţia de automobile, iar după procesul de fuzionare şi restructurare, Ford şi statul vor face schimb de acţiuni, aşa încât AVAS să devină proprietarul societăţii care deţine activele imobiliare, iar producătorul auto să controleze uzina de la Craiova. Pentru ca profitul existent doar în scripte să poată fi anulat şi să nu influenţeze viitoarele rapoarte financiare ale Ford România, este de aşteptat ca acesta să fie transferat societăţii preluate de AVAS. În afara preţului de 57 de milioane de euro plătit de Ford Motor pentru uzina de la Craiova, compania americană s-a angajat la investiţii totale de 675 de milioane de euro. Prima parte a acestor investiţii, 250 de milioane euro, a fost efectuată în luna ianuarie a acestui an, printr-o majorare de capital şi va fi utilizată, conform contractului de privatizare, pentru retehnologizarea uzinei de automobile. Circa 16 milioane de euro sunt folosite pentru îmbunătăţirea condiţiilor de mediu. „Pentru început, ne preocupă certificatul ISO 140001. Nu vom demola nimic, ci vom îmbunătăţi totul. Pe parcurs, vom construi şi alte secţii de producţie, dar, în acest stadiu al operaţiunii, nu avem nevoie de hale noi“, a declarat Dionisio Campos, directorul Ford România. În privinţa începerii producţiei, Campos a menţionat că „planurile nu s-au schimbat nici în privinţa termenelor, nici a volumului de producţie“.
2,4 miliarde de lei este profitul net pe care Ford România l-a bifat în 2007, după ce, cu un an înainte, compania înregistra pierderi de 1,1 miliarde de lei
Provizionul din 2006 este de vină
Datele prezente pe site-ul Ministerului Finanţelor pentru Ford România arată, pentru 2007, o cifră de afaceri în scădere faţă de anul anterior, dar şi o modificare substanţială, în creştere, a profitului.
Profit de 1 miliard de dolari pentru Ford Europa
Rezultatele financiare ale grupului Ford sunt contrastante. În timp ce divizia europeană, cea care are în subordine şi uzina de la Craiova, a raportat pentru 2008 un profit înainte de taxare de 1,06 miliarde de dolari în creştere de la 997 de milioane în 2007, pe piaţa mondială grupul a anunţat o pierdere netă de 14,6 miliarde de dolari. Pierderile operaţionale au totalizat anul trecut 6,2 miliarde de dolari în timp ce veniturile s-au diminuat cu 19,9%, până la 139,3 miliarde de dolari. Având în vedere că nici pentru 2009 oficialii companiei nu se aşteaptă la o revenire a pieţelor, întregul grup a accelerat operaţiunile de restructurare. Şeful Ford of Europe, John Fleming (foto), a declarat că „va face orice este necesar pentru a echilibra capacitatea de producţie cu cererea de pe piaţă. Deocamdată, cifrele de vânzări pentru februarie par ridicate artificial din cauza programelor de înlocuire a „rablelor“ din anumite state. Când aceste programe se vor termina, este posibil să fim nevoiţi să reducem din nou capacitatea“. În urmă cu un an, acelaşi oficial era nemulţumit că pentru anumite modele nu are suficientă capacitate de producţie.
Sursa:Capital