BUCUREŞTI / 11:51, 21.10.2008
Preşedintele comisiei prezidenţiale pentru educaţie, Mircea Miclea, a redactat o strategie de modernizare a învăţământului, pe baza propunerilor făcute de unii semnatari ai Pactului pentru Educaţie, printre care PDL, PRM şi UDMR, documentul fiind asumat de către preşedintele Traian Băsescu.
Potrivit unui comunicat al Preşedinţiei, şeful statului a decis să îşi asume Strategia de modernizare a educaţiei, intitulată Educaţie şi Cercetare pentru Societatea Cunoaşterii, redactată de preşedintele Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi Elaborarea Politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, Mircea Miclea.
Miclea, fost ministru al educaţiei în perioada în care PD se afla încă la guvernare, a redactat documentul, potrivit Preşedinţiei, pe baza propunerilor primite din partea mai multor semnatari ai Pactului Naţional pentru Educaţie: trei federaţii sindicale de profil, trei partide politice parlamentare şi opt asociaţii, care au răspuns solicitării de a participa la crearea strategiei.
„Strategia este supusă dezbaterii publice, spre amendare şi îmbunătăţire”, menţionează Preşedinţia.
Pe site-ul Administraţiei prezidenţiale sunt prezentate propunerile pentru elaborarea strategiei, făcute de unii dintre semnatarii Pactului pentru Educaţie, printre care PDL, UDMR şi PRM.
„Toate măsurile şi acţiunile propuse în această strategie ţintesc nu numai un nou aranjament instituţional şi legislativ, cât mai ales un nou angajament axiologic, o nouă ierarhie de valori care să ne scoată din debusolarea axiologică pe care am trăit-o după 1989”, se arată la începutul documentului postat pe site-ul Preşedinţiei.
Obiectivele propuse prin strategie sunt: situarea performanţelor elevilor români la testele internaţionale (PISA, PIRLS, TIMSS) în topul primelor 10 ţări ale lumii, plasarea a cel puţin trei universităţi româneşti în topul primelor 500 de universităţi din lume, creşterea de cinci ori a producţiei ştiinţifice şi triplarea indicelui global de inovare, pentru a atinge media actuală a UE, reducerea ratei de părăsire prematură a sistemului de educaţie sub 5%, care în prezent este de 23,6%, eliminarea diferenţelor esenţiale dintre învăţământul rural şi cel urban, dintre oportunităţile „de învăţare” oferite grupurilor minoritare şi cele oferite majorităţii.
Alte obiective sunt transformarea educaţiei permanente într-o practică socială curentă la nivelul fiecărei instituţii, publice sau private, creşterea până la 20% a ratei de participare a adulţilor la educaţia permanentă, „transformarea corpului didactic într-o elită profesională a naţiunii”, centrarea şcolii pe nevoile beneficiarului, alocarea a cel puţin 7% din PIB pentru educaţie şi cercetare şi condiţionarea cuantumului resurselor alocate unităţilor din sistem de rezultatele efectiv obţinute.