Câteva regii de vânzare contestă modul prin care a fost aleasă firma Splendid să vândă reclama. Reprezentanţii firmelor ARBOmedia, DBV Media House, Media Mall acuză conducerea Societăţii Române de Televiziune (SRTV) că a organizat în grabă acest concurs.
Demersul TVR de a-şi găsi un nou vânzător de publicitate pentru următorii trei ani (vechiul contract fiind deţinut de acelaşi Splendid până în 2008) a pornit cu stângul, la sfârşitul anului trecut.
Caietul de sarcini pentru licitaţie a fost publicat cu întârziere, pe 24 octombrie, cu termenul de deschidere a ofertelor pe 5 decembrie.
Una dintre cele mai importante condiţii impuse de televiziunea publică a fost ca firma câştigătoare să renunţe la contractele pe care le are cu alte posturi tv. CLIR Media, regia de publicitate care vinde televiziunile trustului Intact, a contestat, în scurt timp, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) patru prevederi ale caietului de sarcini, în fruntea listei aflându-se cea amintită mai sus.
În esenţă, CLIR Media a considerat că prevederea impusă de TVR îngrădeşte libera concurenţă. CNSC a dat o rezoluţie favorabilă regiei CLIR, blocând astfel licitaţia cu câteva zile înainte de data anunţată pentru depunerea ofertelor.
Atunci, conducerea instituţiei a hotărât, la recomandarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), să-şi aleagă regia prin negociere directă.
Multe retrageri, puţini concurenţi
Anunţul a căzut ca un „trăsnet” în lumea regiilor de publicitate: în trei zile, firmele trebuiau să-şi pregătească documentele pentru a face o prezentare în faţa comisiei de selecţie a TVR. Mai mult, în noua situaţie, televiziunea a ales regiile care să vină la negocieri (nu ştim pe ce criterii!). CLIR nu a fost invitată, iar DBV şi ARBO au refuzat invitaţiile.
Numai Splendid Media şi Media Mall au făcut prezentări. Săptămâna trecută, Comitetul Director al SRTV a decis: Splendid! Graba cu care SRTV a organizat negocierile este confirmată şi de numărul minim de agenţii participante. Media Mall, o regie mică ce vinde publicitate pentru staţiile locale Realitatea TV, a concurat cu gigantul Splendid, dând senzaţia că este un figurant în această selecţie.
Silviu Ispas, Managing Director ARBOmedia, a declarat pentru „Adevărul”: „Decizia este incorectă pentru că întregul proces de selecţie a fost lipsit de transparenţă, a fost realizat într-un termen în care nimeni nu putea prezenta profesionist o ofertă şi pentru că s-a restrâns dreptul unor firme de a participa”.
Ispas crede că venitul minim garantat angajat de Splendid Media, 12 milioane de euro pentru 2009, poate fi interpretat ca ridicol, în contextul în care vânzările realizate în 2008 ar fi de 20 milioane de euro. „În această situaţie, TVR va pierde, dar va pierde pe mâna sa!”, afirmă Silviu Ispas.
Televiziunea şi-a dorit un deal clar
Brânduşa Vlanga, Managing Director DBV, consideră că TVR a făcut o alegere bună pentru că este important să aibă continuitate în colaborarea cu echipa de vânzări. „Cred că TVR şi-a dorit să aibă un deal clar la sfârşitul anului, aşa încât a făcut toate eforturile să-l finalizeze.
Totuşi, decizia luată a fost corectă, dar în grabă.” „Aş fi preferat o licitaţie”, declară Carmen Andrei, Executiv Director la Media Mall. Firma se gândeşte dacă va face o contestaţie.
Pe de altă parte, Cătălin Săndulache, Managing Partener Splendid Media, declară că TVR a procedat corect şi legal. „Regiile care au renunţat, dacă doreau să fi participat, ar fi avut toate actele la timp. Dar n-au vrut!”
Regiile care au renunţat, dacă doreau să fi participat, ar fi avut toate actele la timp. Dar n-au vrut!
Cătălin Săndulache
Managin Partner Splendid
Cât a încasat TVR în anul 2007
În 2007, vânzările totale nete din publicitate au fost cu 6% mai mici faţă de anul precedent, atingând suma de 18,2 milioane de euro.
În ciuda acestui lucru, încasările totale din publicitate ale Televiziunii Române au înregistrat o evoluţie de 1,5%. Acest lucru s-a datorat creşterii semnificative ale veniturilor celorlalte televiziuni satelit, precum TVR Internaţional (1,3%) şi TVR Cultural (443%).