Din prima zi a acestui an, litrul de benzină a spart pragul psihologic de 5 lei în majoritatea staţiilor de alimentare cu carburanţi operate de marii jucători din industria petrolului. Astfel, într-un an în care cuvintele de ordine au fost majorări de taxe, tăieri de salarii sau concedieri, litrul de benzină costă de la 1 ianuarie 2011 cu 24% mai mult, în timp ce litrul de motorină era cu 28% mai costisitor faţă de prima zi din 2010. Între timp au avut loc aproximativ 30 de creşteri de preţ.
Cu scumpirile de la 1 ianuarie, benzina a spart pragul de 5 lei pe litru în majoritatea staţiilor (Imagine: Mediafax Foto/AFP)
Scumpirile au avut loc chiar şi în contextul în care pentru al doilea an consecutiv cererea de produse petroliere s-a confruntat cu un recul pe fondul crizei. Dacă în 2009 jucătorii din piaţă au declarat că vânzările la pompe s-au micşorat cu circa 6%, pentru anul care tocmai a trecut scăderile ar putea ajunge până la 10%, potrivit celor mai recente estimări.
Totodată, nici preţul la petrol nu avut o evoluţie spectaculoasă anul trecut, care să justifice creşterile de preţ, barilul de ţiţei variind în intervalul 75-90 de dolari pe întreg parcursul lui 2010, ieri depăşind pragul de 91 de dolari. „Nu pot să spun că găsesc o explicaţie pentru modul în care a evoluat preţul la carburanţi. Preţul petrolului a început să crească abia acum pe sfârşit de an, iar leul s-a menţinut la un nivel constant pe întreg parcursul anului 2010. Poate că producătorii au anticipat această apreciere a petrolului, dar acest lucru ar însemna să nu mai vedem scumpiri în perioada următoare. Mai mult, unele companii au programe mari de investiţii şi este posibil ca şi acest lucru să fie o cauză a scumpirilor”, spune analistul economic Aurelian Dochia.