NASA alege un grup condus de Blue Origin pentru a construi Moon Lander pentru misiunea Artemis V
După ce a pierdut în fața SpaceX, compania de rachete a lui Jeff Bezos va avea șansa de a transporta astronauți la suprafața Lunii.
La a doua încercare, Jeff Bezos și compania sa de rachete au câștigat un contract pentru a duce astronauții NASA la suprafața Lunii.
NASA a anunțat vineri că a atribuit un contract companiei lui Bezos, Blue Origin, pentru a furniza aterizatorul său Blue Moon pentru o misiune lunară care este programată în prezent să fie lansată în 2029.
Misiunea, Artemis V, este o altă piesă cheie a programului Artemis al NASA, care este trimiterea astronauților înapoi pe Lună, ca parte a unui efort de explorare a regiunii polului sudic. Astronauții urmează să aterizeze pe Lună într-un vehicul construit de SpaceX pentru misiunile Artemis III și IV.
„Vrem mai multă concurență”, Bill Nelson, administratorul NASA, în timpul evenimentului de vineri la sediul NASA din Washington, vineri. „Înseamnă că ai fiabilitate. Ai copii de rezervă.”
NASA va plăti 3,4 miliarde de dolari către Blue Origin, iar John Couluris, vicepreședintele Blue Origin pentru transportul lunar, a declarat că compania contribuie „la nord” din această sumă la efortul de dezvoltare.
Câștigarea contractului ar putea începe un an de revenire promițător pentru Blue Origin, după o serie de întârzieri și eșecuri. Aceasta include eșecul unuia dintre vehiculele sale New Shepard, care călătorește în spațiu, dar nu pe orbită, în timpul unei lansări în septembrie anul trecut, care a transportat experimente, dar fără pasageri. Blue Origin a identificat cauza și speră să reia zborurile New Shepard care implică atât turiști spațiali, cât și mărfuri științifice în cursul acestui an.
Și unele hardware produse de Blue Origin ar putea fi în sfârșit utilizate într-o misiune orbitală în următoarele luni. Compania a construit motoare pentru treapta de amplificare a rachetei Vulcan, dezvoltată de United Launch Alliance, un joint venture al giganților aerospațiali Boeing și Lockheed Martin.
Blue Origin ar putea oferi, de asemenea, câteva priviri publice ale New Glenn, o rachetă mult mai mare care urmează să lanseze încărcături utile pe orbită.
Pentru contractul de aterizare lunară, Blue Origin, colaborând cu alte companii aerospațiale, inclusiv Boeing și Lockheed Martin, a învins o a doua echipă condusă de Dynetics, o companie de apărare cu sediul în Huntsville, Ala. Dynetics, o subsidiară a Leidos din Reston, Virginia, a avut a solicitat ajutorul contractantului aerospațial Northrop Grumman pentru oferta sa.
Blue Origin și Dynetics au fost perdanți dezamăgiți în 2021, când NASA a atribuit SpaceX un contract de 2,9 miliarde de dolari pentru a construi o variantă a vehiculului său gigant Starship, care va ateriza astronauții pe Lună pentru prima dată în mai bine de jumătate de secol.
Cele două companii au protestat împotriva deciziei, mai ales că oficialii NASA au urmărit inițial să atribuie două contracte.
Acest lucru ar fi fost paralel cu eforturile de succes ale NASA, care a predat companiilor private transportul de mărfuri și echipaj la Stația Spațială Internațională. Concurența ajută la reducerea costurilor și oferă redundanță dacă ceva nu merge bine, au spus oficialii agenției.
Dar, acordând un singur premiu lui SpaceX, oficialii NASA au spus că nu sunt suficienți bani în bugetul lor pentru un al doilea lander. Oferta de 2,9 miliarde de dolari a SpaceX a fost de departe cea mai mică ofertă. Designul propus de Blue Origin avea un preț de 6 miliarde de dolari, iar cel oferit de Dynetics a fost și mai scump.
Biroul federal de responsabilitate a guvernului a respins protestele celor două companii. Blue Origin a dat apoi în judecată în instanța federală și a pierdut din nou.
Anul trecut, după ce a câștigat un buget mai mare de la Congres, NASA a anunțat un concurs pentru un al doilea aterizare lunar. Dynetics și Blue Origin au decis să concureze din nou, deși a existat o oarecare amestecare a companiilor care au participat la eforturi. Northrop Grumman, care făcea parte din propunerea originală a Blue Origin, a trecut la echipa Dynetics.
Blue Origin a adăugat la echipa sa Boeing; Astrobotic, o mică companie din Pittsburgh care dezvoltă aterizatoare lunare robotizate; și Honeybee Robotics, o companie de tehnologie spațială pe care Blue Origin a cumpărat-o anul trecut.
Elementul de aterizare Blue Origin, care este conceput pentru a duce doi astronauți în regiunea polului sudic al Lunii, nu va ajunge pe Lună pentru o perioadă de timp.
Contractul inițial de 2,9 miliarde de dolari al SpaceX a fost să furnizeze dispozitivul de aterizare pentru prima aterizare pe Lună în timpul Artemis III, care este în prezent programată pentru sfârșitul anului 2025, dar este probabil să alunece până în 2026 sau mai târziu. În noiembrie, NASA a exercitat o opțiune de 1,15 miliarde de dolari în acel contract pentru ca SpaceX să furnizeze un lander și pentru Artemis IV, misiune care este programată pentru 2028.