WCând Johnny Depp a apărut pe covorul roșu la festivalul de film de la Cannes săptămâna aceasta, a fost clar că Franța făcea mai mult decât orice altă națiune pentru a-l reabilita pe actor, după ce a fost abandonat de studiourile de film din SUA în timpul a două procese pentru presupusul abuz domestic.
Grupuri feministe și peste 100 de actori francezi au vorbit pentru a critica festivalul, spunând că apariția vedetă a lui Depp simbolizează o problemă mai largă a instituției franceze care protejează bărbații care au fost acuzați de femei. „Suntem profund revoltați și refuzăm să păstrăm tăcerea în fața politicii toxice susținute de festivalul de film de la Cannes”, au spus actorii într-o scrisoare deschisă publicată în Libération.
Depp, care la Cannes a respins acuzațiile împotriva lui ca fiind „șoapte abstracte” și a spus că „nu mai are nevoie de Hollywood”, și-a ancorat ferm revenirea la cinema în Franța. Primul său rol în film în trei ani este un rol de limbă franceză în rolul Regelui Ludovic al XV-lea în filmul Jeanne du Barry; și caută finanțare în Franța pentru următorul său film ca regizor, un lungmetraj despre artistul Amedeo Modigliani, care are loc la Paris.
Costumele lui Depp la Cannes au fost furnizate de brandul francez de lux Dior, care i-a oferit o afacere record de 20 de milioane de dolari pentru a continua să facă publicitate parfumului său pentru bărbați, Dior Sauvage, mulțumit că vânzările parfumului au crescut în ciuda celor două procese – unul pentru calomnie, celălalt pentru defăimare – pentru presupusul abuz violent împotriva fostei sale soții Amber Heard.
La Paris, panouri publicitare, stații de metrou și autobuze au fost tencuite cu chipul lui Depp în reclame pentru Jeanne du Barry, care s-a deschis în Franța săptămâna aceasta, dar nu are încă o dată de lansare în SUA.
Depp, care a locuit cândva în Franța și are doi copii cu actorul francez Vanessa Paradis, a spus că țara „se simte ca acasă”.
În 2020, o instanță britanică a decis că ziarul Sun nu l-a calomniat pe Depp numindu-l „bătător de soții”, deoarece judecătorul a constatat că este „substanțial adevărat” și că 12 din 14 incidente de agresiune raportate de Heard au fost dovedite. Depp a dat-o apoi în judecată pe Heard pentru calomnie în SUA anul trecut din cauza unui editorial de la Washington Post pe care îl scrisese. Jurații din Virginia i-au dat dreptate în favoarea lui în trei capete de acuzare, acordându-i mai mult de 10 milioane de dolari și împotriva lui într-un singur aspect, acordându-i lui Heard 2 milioane de dolari.
La Nisa, de-a lungul coastei de la Cannes, protestatarii au postat pancarte anti-festival pe pereți. Unul scria: „Festivalul violatorilor, misoginilor și ticăloșilor”.
Tensiunea a fost mare la festival. Maïwenn, regizoarea și co-starul lui Jeanne du Barry, a spus că a distribuit-o pe Depp înainte de începerea proceselor.
Edwy Plenel, redactorul-șef al site-ului de investigații Mediapart, a descris modul în care a depus o plângere legală împotriva lui Maïwenn, după ce ea l-a scuipat la începutul acestui an. El a declarat pentru Variety că Maïwenn era „folosit anti-#MeToo” și credea că ea l-a vizat din cauza investigațiilor Mediapart privind acuzațiile de agresiune sexuală din industria filmului, inclusiv împotriva fostului ei soț Luc Besson, care a negat toate acuzațiile împotriva lui. Maïwenn le-a spus jurnaliştilor că nu regretă incidentul Plenel.
Actorul francez Ariane Labed și actorul franco-britanic Olivia Ross, care au scris scrisoarea deschisă semnată de 123 de actori prin care avertizează împotriva industriei cinematografice franceze care sprijină agresorii, au spus că au luat cuvântul după ce au auzit relatări de la alți actori de abuz sexual, hărțuire și rasism. în industrie.
Ross a spus: „Mișcarea #MeToo a avut un impact, lucrurile se schimbă încet, dar festivalul de film de la Cannes a făcut aceste alegeri este o palmă clară și o declarație clară: „Nu suntem interesați de această schimbare”. Așa o percepem și credem că este inacceptabil.
„Franța are o reputație de țară care acordă prioritate autorului și caută să separe arta de artist tot timpul. Asta are locul lui, dar nu ar trebui să fie sistematic. Am vrut să spunem: suntem francezi și nu suportăm aceste alegeri.”
Ei au spus că vor să-și exprime și sprijinul pentru Adèle Haenel, vedeta din Portretul unei doamne în flăcări, care a anunțat recent că va părăsi industria din cauza „complezenței generale” față de prădătorii sexuali.
Labed a spus: „Am vrut să fim alături de ea, să spunem: îi înțelegem și îi împărtășim furia și vrem să fim auziți”.
Grupul feminist Osez Le Féminisme a cerut boicotarea Cannes-ului, spunând că Franța are o istorie în sprijinirea bărbaților precum Roman Polanski. Regizorul de origine poloneză a fugit din SUA în Franța în 1978, după ce a recunoscut că a fost violat de lege asupra unei fete de 13 ani și de atunci a fost fugar din sistemul de justiție din SUA, în ciuda încercărilor repetate de a-l extrăda.
Grupul a criticat, de asemenea, industria cinematografică franceză pentru că a continuat să lucreze cu Gérard Depardieu. Actorul este cercetat pentru un presupus viol în 2018, pe care îl neagă, iar mai recent a fost acuzat de comportament inadecvat din punct de vedere sexual de către 13 femei, pe care avocații săi l-au negat.
Purtătorul de cuvânt al grupului, Ursula Le Menn, a spus despre prezența lui Depp la Cannes: „Vedem din nou ce s-a întâmplat în trecut, și anume cu Polanski, că această țară primește cu brațele deschise, aplaudă și celebrează bărbații care sunt acuzați că sunt atacatori.”
Ea a spus că acest lucru își are rădăcinile într-o „cultură misogină și patriarhală” din Franța, unde „artiştii bărbați sunt puși pe un piedestal și se pretinde că arta justifică totul”.