Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) respinge propunerea deputatului Valeriu Steriu ca în legea privind Codul de Bune Practici Comerciale în sectorul alimentar să fie introdus un amendament privind obligativitatea închiderii marilor magazine în zilele de duminică.
„Pretextul promovării acestei iniţiative ar fi încurajarea vânzărilor producătorilor alimentari în pieţe, dar şi revigorarea comerţului tradiţional, al aşa-numitelor magazine de cartier. Iniţiativa nu doar că nu şi-ar atinge scopurile, oricum discutabile, dar ar conduce la distorsionări periculoase ale pieţei. De altfel, nu ar fi prima dată când, fără o consultare reală a tuturor părţilor implicate, s-ar promova acte normative cu consecinţe nefericite, la care legiuitorul nu a reflectat înaintea votului final”, se arată într-un comunicat semnat de Delia Nica, vicepreşedintele AMRCR.
Potrivit acesteia, orarul de funcţionare al oricărui magazin trebuie să fie rezultatul exclusiv al deciziei conducerii acestuia, cu respectarea normelor legale în vigoare.
Restricţiile referitoare la acest subiect se repercutează, întâi de toate, asupra clienţilor marilor magazine, privaţi de posibilitatea legitimă de a-şi face cumpărăturile, alegându-şi, în mod suveran, magazinul preferat şi ziua din săptămână când doresc să iasă la cumpărături .
„Intervenţia statului în acest mod abuziv sfidează absurdul, încercând să creeze un avantaj concurenţial neloial fără a avea vreun moment intenţia să îmbunătăţească serviciile prestate populaţiei, ci doar împiedicarea desfăşurării activităţii unor comercianţi apreciaţi de public, plătitori de taxe şi impozite. Statisticile arată că 13-20% din vânzările totale din comerţul modern în decursul unei săptămâni se realizează duminica, ceea ce arată limpede că românii preferă să-şi folosească ziua liberă pentru a se aproviziona eficient pentru săptămâna care urmează”, se mai arată în comunicat.
Steriu a declarat pentru Gândul că încearcă să introducă o modificare în legea Codului bunelor practici, pe modelul unor ţări din Uniunea Europeană, precum Germania sau Austria, şi să propună ca marile reţele de magazine să fie închise în zilele de duminică.
Potrivit deputatului, măsura ar urma să încurajeze comerţul din pieţe cu produse locale.
„Invocarea exemplelor Germaniei şi Austriei pentru a susţine propunerea este, pur şi simplu, o comparaţie cel puţin neinspirată. Măsurile similare din acele ţări au vizat întregul sector comercial, fără discriminări. Dar şi aşa, foarte multe landuri din Germania au ales să permită prelungirea orarului de funcţionare a magazinelor, fie că sunt mari, fie că sunt de cartier, tocmai pentru a susţine comerţul într-o perioadă de criză, dar şi a veni în întâmpinarea clienţilor care au reacţionat deosebit de pozitiv la aceste măsuri. Situaţia din România este complet diferită, iar procesul de luare a deciziei nu poate să nu ia în calcul specificitatea pieţei româneşti de retail, a apetenţei românilor de a avea acces la comerţ modern, la produse şi servicii de calitate, inclusiv duminica”, se arată în comunicatul AMRCR.
Reprezentanţii marilor reţele comerciale susţin că adoptarea unei asemenea norme ar declanşa, de urgenţă, procedurile de infringement asupra României pentru încălcarea directivelor europene în materie de concurenţă, fiind considerată o măsură vădit discriminatorie.
Totodată, potrivit AMRCR, legumele şi fructele în România pot fi găsite maxim 3 luni pe an, atât cât permit condiţiile climaterice din ţară.
„În restul anului, acestea provin din import, aşa că vor fi regăsite atât în marile reţele, cât şi în magazinele de cartier sau în pieţele libere. Pentru restul produselor alimentare vânzările sunt net superioare în marile reţele de magazine, drept pentru care producătorii de brânzeturi, mezeluri, etc ar suferi o scădere a vânzărilor”, se mai arată în comunicat.
Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România este o asociaţie patronală din care fac parte cei mai mari jucători care operează pe piaţa de retail din România. Aceasta a fost constituită în anul 2003 şi are ca membrii Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real,-, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, La Fourmi, Mega Image, Artima, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Altex, Domo, Flanco, Mobexpert şi Diverta.