PROIECTUL EDUCAŢIONAL ”0 MÂNĂ DE AJUTOR” An şcolar 2021-2022
LICEUL TEHNOLOGIC DE CONSTRUCŢII ŞI PROTECŢIA MEDIULUI ARAD
Echipa de proiect:
Prof Consilier şcolar Tanchiş Adrian
Consilier Educativ Băcalu Rus Denisa
Prof Logoped Bocşa Alexandra
Director- Ţica Gheorghiţa
Prof. inv. primar Gligor Teodora
In şcolile româneşti, fenomenul de bul.ying are o incidenţă din ce în ce mai ridica,*, pericolul venind dm falsa impresie de normalita.e a acestuia, majoritatea oamenilor accep.ându-1 ca pc o componentă obişnuită a vieţii de zi cu zi.
Bull în limba engleză înseamnă taur. Bullies (în aceeaşi limbă) înseamnă agresori, iar bullying este acţiunea agresivă (verbal, acţionai şi implicit emoţional), desfăşurată între două sau mai multe persoane, şi începe prin intimidarea unuia de către celălalt. Poate nu întâmplător rădăcina termenului este „taur”, cu trimitere la brutalitate – „luat în coame”, forţa conflictuală şi comportament agresiv.
Intimidarea/ameninţarea este o încercare agresivă, de obicei sistematică şi continuă, în scopul subminării şi rănirii cuiva, pe baza unor slăbiciuni percepute la acesta. Deşi frecvent asociate cu copiii, agresiunile pot apărea la orice vârstă, iar membrii grupurilor minoritare sunt mult mai susceptibili de a fi hărţuiţi la vârsta adultă (în limbaj de specialitate mobbing-ul).
Efectele asupra victimei sunt adesea devastatoare din punct de vedere emoţional şi comportamental.
Bullying-ul poate să transforme şcoala într-un loc de temut, în timp ce aceasta ar trebui să Ie asigure elevilor un mediu în care să se simtă în siguranţă.
Odată informaţi, copiii pot lua atitudine, pot interveni pentru ei înşişi, dar şi pentru ceilalţi, iar numărul cazurilor de acest fel se va diminua treptat.
Prevenirea acestui fenomen este responsabilitatea tuturor şi nimeni nu ar trebui să fie indiferent faţă de acele persoane care se află în incapacitatea de a se descurca într-o asemenea situaţie.
Cadrele didactice pot să contribuie la diminuarea fenomenului fie prin activităţi de informare, implicare şi combatere a fenomenului, fie prin neacceptarea şi sancţionarea imediată a unor astfel de
comportamente
Am iniţiat şi derulat acest proiect, conştienţi fiind că „datorăm copilului cel mai profund respect”. Activităţile desfăşurare au reprezentat o formă de a educa altfel, de a îi invăţa pe elevi să fie mai buni, mai toleranţi, mai empatici şi mai solidari cu problemele celor din jurul lor, prin intermediul unor activităţi educative non-formale care le-au stârnit curiozitatea, iniţiativa, dorinţa de implicare şi participare. Toţi cei implicaţi în proiect au înţeles că încălcarea drepturilor copilului naşte poveşti triste şi grele, că respectarea drepturilor copilului nu este o opţiune, ci o obligaţie pe care o avem fiecare, indiferent că suntem adulţi sau copii. Doar astfel putem contribui la construirea unei şcoli şi, implicit, a unei lumi mai bune, mai tolerante, mai incluzive pentru fiecare dintre noi.
Încheiem prin a transmite câteva mesaje pe care le-am descoperit în cartea, respectiv filmul „Minunea”, care ne-au inspirat în activităţile noastre:
- „Niciodată nu judeca după aparenţe!”
- „Când ai de ales între a fi corect şi a fi bun, alege să fii bun!”
- „Faptele voastre vă sunt monumente”
- „Nu poţi vedea bine decât cu inima”
- „Măreţia nu constă în putere, ci în dreapta folosire a puterii. E măreţ cel a cărui putere însufleţeşte cele mai multe inimi din puterea inimii lui”.
- „Fă cât de mult bine poţi, prin orice mijloace poţi, în orice fel poţi, în orice moment poţi şi cât de multă vreme poţi!”
- „Dacă poţi trece prin gimnaziu fără să răneşti pe nimeni, e chiar grozav!”
- „Fă un pic mai mult bine decât este necesar