Creşte datoria Aradului
ARAD – Primăria mai vrea 13 milioane de euro, tot de la BERD şi tot pentru lucrările de la liniile de tramvai. Proiect de hotărâre
Pe zi ce trece, mai scumpă. Aşa poate fi catalogată, succint, lucrarea pe creditul BERD, începută de Primărie în 2007. Dovada ne-a fost furnizată, dacă mai era nevoie, tocmai de Primăria Arad, ieri. Consilierii locali au fost convocaţi la o şedinţă extraordinară, ce va avea loc joi, moment la care sunt chemaţi să aprobe…contractarea „de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a unei finanţări rambursabile externe în valoare de 13.000.000 Euro, pentru obiectivul de investiţie „Transport urban în Municipiul Arad”. Adică, să-şi dea votul pentru încă un împrumut de la BERD, de 13 milioane de euro, pentru a finaliza lucrarea începută în Vlaicu, continuată la Pogdoria şi pe centru, şi pentru care se luase, în 2005, un credit iniţial de 20 de milioane de euro!
Şocul acestui anunţ, făcut prin intermediul unui proiect de hotărâre, nu îl constituie însă noul credit, despre care primarul a vorbit în mai multe rânduri (chiar şi într-un intreviu acordat ziarului nostru), credit destinat etapei a doua a lucrărilor (de la Boul Roşu la Gara Aradul Nou), ci faptul că jumătate din suma pe care Primăria vrea să o ia acum vine doar să acopere cheltuielile cu prima etapă a acestei lucrări (!), cea aproape finalizată, etapă pentru care Primăria s-a obligat, deja, la bancă cu 20 de milioane de euro! Iar, explicaţii clare pentru lipsa finanţării complete pentru această etapă nu se regăsesc în proiect.
Etapa II, doar 6,5 milioane?
În expunerea de motive, executivul indică doar faptul că proiectul a demarat în 2005, prin realizarea unui studiu de fezabilitate, urmat de contractarea creditului BERD de 20 de milioane de euro, faptul că în urma licitaţiei internaţionale valoarea lucrărilor a fost calculată la aproape 40 de milioane de euro, faptul că „deoarece la acel moment nu aveam asigurată finanţarea pentru întreaga valoare” s-a hotărât împărţirea execuţiei proiectului în două etape şi anume etapa I 30,8 milioane euro şi etapa II 8,6 milioane de euro, faptul că s-a dat startul la prima etapă etc.
Ceea ce probabil nu ştiau consilierii este faptul că, potrivit justificărilor date acum, calculele iniţiale ale Primăriei nu s-au potrivit nici pe departe cu realitatea, iar banii puşi deoparte pentru etapa I nu au ajuns. „Deoarece în anul 2009 nu s-au putut aloca sume suficiente pentru finalizarea proiectului (…), ne-am adresat BERD pentru majorarea creditului iniţial de 20.000.000 euro cu suma de 13.000.000 euro, 6,5 milioane euro pentru Etapa I şi 6,5 milioane euro pentru Etapa a II-a”, se arată în expunerea de motive.
Al treilea credit
Surprinzător este faptul că Primăria nu a găsit, în trei ani, cele 10,8 milioane de euro, propria contribuţie la lucrarea BERD, etapa I, dar şi faptul că, conform prezentării actuale, lucrarea din etapa a II-a, aproape la fel de lungă şi dificilă ca prima, ar urma să coste, analizând datele oferite, cu 60-70% mai puţin decât prima etapă. Cum e greu de crezut că un astfel de lucru va fi posibil, s-ar putea să nu dureze mult până când vom auzit de la Primăria Arad de un al treilea credit BERD, luat tot pentru lucrarea de transport urban în municipiu.
Sursa: Aradon
www.aradon.ro