Girate, timp de şase ani, de patru miniştri ai transporturilor, cele 21 de pasarele de peste DN 1 (Bucureşti – Ploieşti) au ascuns contracte dubioase, aranjamente de culise şi o indolenţă criminală.
Prăbuşirea uneia dintre ele, la Tâncăbeşti, arată ce nenorociri poate produce o asemenea „reţetă”: morţi, răniţi, familii distruse.
Pasarela morţii atârna de un fir de aţă. Starea ei era semnalată încă din ianuarie 2008 de către inspectorii Curţii de Conturi, care au verificat contractele şi lucrările. Nimeni nu a făcut nimic în cele şase luni scurse de atunci. Autorităţile din transporturi au arătat aceeaşi indolenţă ca şi în ultimii şase ani, de când există pasarelele.
Miron Mitrea, Gheorghe Dobre, Radu Berceanu, Ludovic Orban – patru miniştri de la cele mai mari trei partide. Niciunul nu a fost interesat de stadiul unor lucrări plătite din banii publici. Acum, toată lumea se spală pe mâini.
Berceanu susţine că „problema nu e pasarela, ci un participant la trafic care nu a respectat nişte reguli”. Orban spune că „se vor face verificări”.
Mitrea, Dobre, Berceanu şi Orban sunt cei patru responsabili morali ai accidentului
Instalată de 6 ani, dar fără recepţie finală, pasarela care a căzut, miercuri seară, pe DN 1, era „executată necorespunzător”. Deficienţele erau cunoscute cel puţin de acum 6 luni.
Contractele de proiectare şi de execuţie pentru cele 21 de pasarele instalate pe DN 1, dar şi modul în care au fost făcute lucrările sunt „desfiinţate” de Curtea de Conturi într-un raport făcut public anul acesta, în luna ianuarie.
Femeia de la volanul maşinii peste care a căzut pasarela …
Lucrări fără recepţie
„Pentru unele pasarele pietonale au fost efectuate plăţi pentru lucrări executate necorespunzător: o asemenea situaţie a fost constatată la pasarela pietonală de la kilometrul 28, localitatea Tâncăbeşti.
Deşi la terminarea lucrării, la data de 31.01.2002, s-a încheiat de către comisia de recepţie un proces-erbal la terminarea lucrărilor – în care s-au efectuat mai multe recomandări: executarea fundaţiilor stâlpilor parapetului direcţional, degajarea şi nivelarea terenului în zona pasarelei, amenajarea trotuarelor conform documentaţiei”, se arată în raportul Curţii de Conturi.
Un alt aspect grav semnalat de inspectori este acela că „nici până la data finalizării auditului (noiembrie 2007) nu a fost efectuată recepţia finală care să ateste remedierea acestora”. Specialiştii Curţii de Conturi au depistat nereguli şi cu privire la modalităţile de acordare a contractelor de construire a pasarelelor.
Concret, nu au fost organizate licitaţii, aşa cum prevede legea, constructorii fiind desemnaţi prin „cerere de ofertă”. Aceeaşi situaţie şi în cazul desemnării proiectantului pasarelelor, Search Corporation SRL Bucureşti.
Directorul de relaţii publice al societăţii de proiectare, Mihaela Drăghici, recunoaşte că „a fost contract prin încredinţare directă”, dar susţine că acesta a fost încheiat „conform legii achiziţiei publice în vigoare la momentul respectiv”.
Administratorul firmei constructoare, Servomont Import-Export SRL Craiova, Constantin Popescu, susţine, la rândul său, că deficienţele semnalate la predarea-primirea lucrării ar fi fost remediate încă din 2002.
„Obiecţiunile beneficiarului la întocmirea procesului-verbal de recepţie au fost mărunte şi remediate la vremea respectivă, chiar mai devreme de termenul impus.
Părerea mea este că pasarela a fost bine proiectată şi executată. Nu putea fi sudată, căci îi trebuie spaţiu pentru a se contracta şi dilata, în funcţie de temperatură”.
Afacerea „Pasarela”
Raportul Curţii de Conturi mai arată că şi celelalte pasarele de pe DN 1 au diverse probleme. Unele sunt considerate inutile pentru că numărul accidentelor nu a scăzut în urma construirii lor.
Pentru altele au fost decontate sute de kilograme de vopseluri, în timp ce în alte cazuri trotuarele şi accesul pentru biciclişti existau pe hârtie, iar pe DN 1, nu.
Şoferul riscă 7 ani de închisoare
Ministerul Transporturilor şi Poliţia Rutieră au demarat anchete în cazul accidentului de la Tâncăbeşti. Şoferul autocamionului, Radu Radu (53 de ani, din Ciolpani), este cercetat penal pentru ucidere din culpă, vătămare corporală gravă, distrugere şi riscă până la şapte ani de închisoare.
Potrivit şefului Direcţiei Poliţiei Rutiere, comisarul-şef Viorel Recoşanu, şoferul nu era băut: „Bărbatul nu a văzut dacă avea sau nu bena ridicată, doar a simţit că i s-a oprit brusc maşina după ce a trecut pasarela, apoi s-a lovit cu pieptul de volan.
În acel moment şi-a pierdut cunoştinţa şi s-a trezit pe un câmp”. Radu Radu a ales să meargă pe DN 1, deşi nu avea autorizaţie specială pentru acest drum. El a considerat că pe distanţa de 700 de metri, cât mai avea până la domiciliu, nu încurca circulaţia. Şoferul este de fapt administratorul unei firme de transport, LAOIL, iar în parcul auto mai are încă trei autocamioane. (Valeria Cupă)
„Vinovaţii există doar teoretic”
Avocatul Ion Şoricică, fost şef al Poliţiei Rutiere, precizează că, „cel puţin teoretic şi numai dacă expertizele vor demonstra că pasarela nu îndeplinea condiţiile tehnice, administratorul drumului poate fi chemat în instanţă, ca parte responsabilă, alături de şoferul care a cauzat accidentul. Trebuie stabilite concret cauzele care au dus la prăbuşirea pasarelei şi dacă aceasta se afla în parametrii tehnici!”.
18 persoane au murit în 2004 când un camion …
Mihăileşti, morţi nepedepsite
În România, nimeni nu a intrat în puşcărie, după ce s-au produs mai multe accidente cu pierderi de vieţi omeneşti.
În mai 2004, 18 persoane au murit din neglijenţa unui transportator, după ce un camion încărcat cu îngrăşăminte a explodat la Mihăileşti, pe Drumul European 85. Ancheta a durat aproape 4 ani, iar vinovaţii sunt liberi.
În noiembrie 2005, alte 16 persoane au murit, în apropiere de Slobozia, după ce microbuzul în care se aflau a intrat într-un pom de pe marginea drumului.
Alte 11 persoane au fost rănite, dar nimeni nu a ajuns după gratii. În luna mai a acestui an, o tânără a murit după ce un tren de călători a deraiat în apropiere de Valea Călugărească. Chiar dacă s-a descoperit că mai multe buloane din calea ferată lipseau, vinovatul încă nu a fost găsit.
Nici până la data finalizării auditului nu a fost efectuată recepţia finală
Raport Curtea de Conturi-noiembrie 2007
Administratorul drumului poate fi chemat în instanţă, ca parte responsabilă, alături de şofer
Ion Şoricică, avocat, fost şef al Poliţiei Rutiere