Bătrânele care pregătesc coliva pentru înmormântări sau pomeniri au, în ultima vreme, concurenţă pe internet. Timişoreanul Ioan Talpeş, de 60 de ani, conduce o afacere inedită – vinde colivă online.
„Păi nu degeaba se spune că cine nu e online nu există. Aşa că m-am gândit să fac un site pentru afacerea mea”, a povestit Talpeş.
În spatele www.coliva.ro se află un laborator micuţ, cu nimic diferit de unul în care se fac prăjituri. Spre deosebire de cofetării însă, aici există un singur ingredient de bază – grâul prelucrat.
Caserolele cu deliciosul conţinut sunt ţinute într-un frigider.
Zece comenzi pe lună .Timişoreanul recunoaşte că site-ul îi aduce lunar aproape zece comenzi, iar numărul este în continuă creştere. Organizat ca şi orice alt magazin online, coliva.ro nu numai că prezintă „pachetele” pentru înmormântări cu fotografii şi preţuri, dar îl şi introduce pe vizitator în atmosferă.
Pe lângă „soundtrack”-ul cu muzică bisericească, pagina ne pune la curent şi cu tradiţiile de pomenire din Banat.
„M-am gândit că lumea a început să le uite, mai ales cei de la oraş”, a argumentat Talpeş. Este uşor de ghicit care sunt clienţii timişoreanului. „De obicei, sunt căutat de cei cărora le-a murit cineva. Colaborez şi cu firme de înmormântare, dar şi cu biserici din Timişoara sau din judeţ.
Pentru coliva dată la biserică nu iau bani, pentru că ştiu că e pentru săraci”, a povestit Talpeş.
Acesta urmăreşte seară de seară evoluţia site-ului său şi îşi verifică e-mailul pe care îi vin comenzile. Deşi este sunat sau căutat mereu de persoane din Bucureşti, Talpeş este nevoit să-i refuze, pentru că durata de viaţă a produsului nu e deloc proporţională cu cea de transport.
Hamburgheri „MTV”
Timişoreanul nu este un neiniţiat în domeniul hi-tech. Are o experienţă de aproximativ 20 de ani în cadrul Institutului pentru Tehnica de Calcul din Timişoara, unde a făcut cercetare.
„Asta a fost până în 1989, când mi-am zis: gata cu comunismul. De acum încolo, capitalism!”, şi-a amintit Talpeş de momentul în care a plecat de la Institut. Este, probabil, unul dintre primii capitalişti „noi” care au intrat în domeniul afacerilor încă din primul an de democraţie.
A avut patru firme, însă cele mai plăcute amintiri le are despre hamburgherii săi de marcă, primii hamburgeri împachetaţi din Timişoara, numiţi „MTV”.
„Îi dădeam ca premiu la o emisiune de muzică a lui Dan Negru de la Radio Timişoara şi de asta le-am dat numele acesta. Erau hamburgheri muzicali”, a povestit, zâmbind, Talpeş.